Sunday, December 23, 2012

RUMAH UNTUK DISEWA

Cuti sekolah dah nak habis... dapat kerja baru lah pulak... 15 Dis 2012 ari tu penyewa aku keluar... katanya nak balik kampung... duduk di KL dia kata, cukup bulan gaji habis... tak dapat nak menyimpan... ok lah. 

So, berbaki cuti yang tak berapa hari nie... aku perlukan siapkan apa yang patut... sebelum penyewa baru masuk. Alhamdulillah rezeki tahun baru... tak sampai beberapa jam aku tampal iklan dah ada orang nak sewa... Dulu aku bagi sewa RM200 siap dengan perabot... ada ke umah sewa di KL macam nie???? 

Bila penyewa baru masuk... aku up kan sikit jadi RM300... walaupun ada orang kawasan tu sewakan RM350-RM450... tapi tak pe lah... kita tolong orang... Insya Allah, ada rezeki kita kat tempat lain. Aku harap penyewa nie dapat tolong aku jaga umah tu dengan baik.



Kerja-kerja yang perlu diselesaikan:

  • Mengemas - penyewa kuar rumah tak sempat nak kemas, katanya.... so aku kemas berbelas-belas plastik hitam terpaksa angkut bawa turun dari tingkat 5. Apa boleh buat nasib badan... walaupun dia masuk dulu rumah ready semuanya... cuci kaki. Tak perlu buat apa-apa.
  • Mencuci - bersihkan sawang... aku ingat tak pernah bersihkan kot... sampai resedung aku... datang balik lah... alahan dengan habuk. Cuci tingkap yang berdebu dah tebal melekat tu. Ada cermin dalam bilik kecik tu, terpaksa aku buka satu..satu untuk cuti. Setakat lap dengan air aku rasa tak bersih... sebab berminyak.
  • Membaiki - semalam aku dah cari tukang untuk repairkan apa yang rosak... sinki bocor... tukar mozek bersaiz 4 kaki sekeping ruang tamu yang dah pecah... dalam 5 keping. Dinding masuk air... aku suruh tampal dengan simen waterproof... kalau tak ok jugak kena cari tukang lain lah untuk betulkan atap. Tukar kipas ruang tamu dah slow sangat... tukar lampu ruang tamu dan pasang satu lagi kat tempat ruang memasak... semua menelan belanja dalam RM1k.
  • Mengecat - aku pilih warna ikut citarasa aku le... coklat. Beli cat mahal bukan berlagak... tapi supaya tahan lebih lama... yang dulu pun aku cat 2004... nie baru nak cat semula... lama tu. Setin aku beli dalam RM86 x 3 = ???? tak upah... coz aku cat sendiri... terima kasih Cikgu Pie... ajar akak mengecat... baru siap satu bilik... aku ingat kalau sempat nak cat semua ruang... termasuk pintu sekali. Lepas nie semua baru... bagi keselesaan kepada penyewa.
  • Memasang - siap semua nanti, aku akan pasang kain langsing.... jangan tak caya, kain langsir aku jahit sendiri... warna silver... sebab perancangan asal aku nak cat silver... jimat kan... beli kain je, upah jahit tak perlu. 
  • Menyusun atur - kerja last nanti... aku perlu menyusun atur supaya dalam keadaan baik sebelum penyewa masuk 31 Dis nie... kalau dia nak ubah... dia ubah lah balik.




Perabot yang sedia ada:
  • Peti sejuk
  • Almari baju satu
  • Katil kelamin beserta tilam
  • Katil bujang beserta tilam
  • Rak tv
  • Meja makan
  • Sofa
  • Tempat seterika baju
Rumah aku nie di Lestari Perdana, Seri Kembangan tingkat 5... rumah aku setentang dengan rumah adik aku... rumah aku penyewa perempuan bujang... duduk berdua je... tu yang aku bagi harga sewa macam tu... kalau duduk bertiga aku nak letak RM350. Risiko kerosakkan lagi tinggi bila duduk ramai... lagi satu bilik air rumah tu aku dah pecahkan jadi satu... so kelam kabut berebut bilik air. 

Rumah adik aku penyewa lelaki bujang... pun duduk berdua... harga sewa sama RM300... tapi umah dia kosong je. Tak ada ubah suai apa pun... ada perabot tapi tak banyak... tapi semua cantik. Cat masih baru, setiap bilik ada kipas... kain langsir pun dia pasang... dulu adik aku duduk sendiri... rezeki dia kat kg... tu yang sewakan umah.

Dulu aku beri sewa... tak ada deposit.... duduk dulu baru bayar sewa... baik hati tuan rumah kan.... kuar 15hb aku tak bagi bayar... sebab fikir dia nak pakai banyak duit... nak sewa lori untuk bawa barang balik kampung... dia janji bil elektrik dan indah water dia akan bayar... ok lah dia bayar... bil elektrik yang baru belum sampai... sekali sampai terkejut aku RM110.60... aku juga kena settle... tong gas aku pun dia terangkut sekali... apa boleh buat nasib kan... aku ingat lagi... boyfriend lama yang angkut tong gas tu naik tingkat 5... aku tanya nak beli baru RM78. 

Orang buat anaya kat kita tak pe... Insya Allah, kalau kita sabar... tuhan akan bagi yang lebih baik.

Kali nie aku mintak deposit RM300... bayar sewa dulu baru duduk RM300... deposit elektrik RM100... semua RM700... sewa rumah aku tak nak penyewa bank in... aku akan datang ambil setiap bulan. Senang, setiap bulan boleh tengok umah sekali.

Kepada penyewa baru, semoga selesa tinggal di rumah aku tu. Tinggal lah kat situ selama mana nak tinggal... dari segi sewa Insya Allah aku tak akan naik kan... selagi penyewa tidak bertukar.  

Peluang itu satu kesempatan...
Murah rezeki sumber pendapatan...

7 ulasan:

Mustaqem Abdul Aziz said...

bleh tnggalkn no tepon x??..ksong lf x rumah?.. area mn tu

eeeda said...

minta maaf... rumah dah ada orang masuk...

Shil Fyz said...

Assalamualaikum..ada kosong lagi tak,?

eeeda said...

Wasalam,

Minta maaf, rumah tu sekarang masih berpenyewa.

hafeza said...

Assalaualaikum,
rumah masih kosong ka?

Nur Atiqah Rumainor said...

Ada tau x rumah sewa dalam 300? Utk family. Suami n isteri shj. X de ank. Tgh mncari.

Nur Atiqah Rumainor said...

Ada tau x rumah sewa dalam 300? Utk family. Suami n isteri shj. X de ank. Tgh mncari.