Monday, June 3, 2013

PERCUTIAN KE PEKANBARU, RIAU

Mengimbau kembali kenangan bercuti ke Pekanbaru, Riau pada akhir tahun yang lepas... sebelum nie aku hanya menceritakan pengalaman aku bercuti ke Bukit Tinggi, Padang. Walaupun sudah lama berlalu... tetapi ianya masih segar dalam ingatan... 6 dan 7 Dis 2012 merupakan tarikh yang cukup bermakna.

Pada tanggal 6 Dis, awal-awal pagi lagi kami telah bersiap untuk ke Pekanbaru. Kami difahamkan oleh pekerja hotel, van (tropel) akan menjemput kami seawal jam 10.00 pagi. Aku tak pernah terfikir pun akan melalui perjalanan yang jauh dan mengambil masa yang lama... ditambah pula dengan jalan raya yang sangat mencabar. Melalui lekok 9 merupakan pengalaman yang ngeri... aku dimaklumkan oleh salah sorang penumpang van berkenaan... dia selalu berulang-alik dari Pekanbaru ke Bukit Tinggi boleh dikatakan setiap 2 minggu sekali... jambatan berkenaan mengambil masa hampir 10 tahun... menjelang hari lebaran tahun lepas, ianya mula beroperasi sepenuhnya...

Bagusnya tropel berkenaan menawarkan perkhidmatan dari hotel ke hotel dengan bayaran hanya Rp80,000. Menjelang senja baru kami tiba di Hotel Amaris.

Copy from google
Hotel Amaris Pekanbaru
Hotel Amaris, Pekanbaru baru beroperasi... semua kelengkapan di dalamnya baru. Selesa sangat menginap di sini. Aku booking menggunakan Asiaroom.com. Sangat mudah dan sangat jimat. Aku dapat save hampir RM61.... banyak kan.... Booking menggunakan kad kredit dan bayar kemudian setibanya di sana. Aku tahu nie pun, ada sorang kawan di Kuantan (kak Iza), selalu menggunakan perkhidmatan tempahan hotel Asiaroom. Ternyata berbaloi.

Ruangan meja yang simple tapi kemas.
Ruang meja yang cukup selesa untuk menulis dan meletakkan barang-barang. Di tepi sebelah cermin berkenaan ada ruangan untuk mengantung baju. Ala-ala almari le... tapi tidak berpintu.

Bilik tempat aku menginap...
Nie lah ruang beradu... warna kegemaran aku... hijau muda. Lena sangat tidur, mungkin juga kepenatan berjalan jauh. Tapi awal-awal subuh mesti terjaga, sebab bersebelahan dengan Masjid Agung An Nur.

Sinki di luar bilik air..
Bagusnya hotel nie, layanan pekerjanya sangat ramah... kedatang aku disambut dengan senyuman. Aku dimaklumkan beberapa perkhidmatan yang ditawarkan. Kebetulan malam tu aku belum makan... so aku oder bebek goreng.... so sebelum menghantarnya bahagian khidmat pelanggan menelefon terlebih dahulu, untuk meminta kepastian daripada pelanggan mereka... dan seorang jaga mengiringi penghantar bebek ke bilik aku... keselamatan di hotel nie terjamin. Aku oder bebek goreng dari luar... bukan di hotel... kalau kita di sini, macam oder Pizza Hut lah gitu.

Di sini juga mudah untuk mendapatkan teksi... memang seronok lah menginap di sini. Jam 8.30 pagi aku harus keluar... beberapa kali pekerja hotel meminta aku sarapan terlebih dahulu sebelum keluar. Aku bersama teman bersarapan terlebih dahulu... bukan nak berkejar apa pun. Sarapan yang disediakan juga, boleh lah ditelan.

Masjid Agung An Nur snap dari Hotel Amaris
Suasana pada waktu malam... cantik..
Bergambar kenangan
 Lapangan Terbang Bandara Sultan Syarif  Kasim II, Pekanbaru
Dah tiba masanya untuk berangkat ke Kuala Lumpur.... di mana saja Lapangan Terbang Bandara perlu membayar cukai kepala.... di sini kita dikenakan Rp75 000. So mesti sediakan wang yang secukupnya.

Perkara penting yang selalu aku akan lalukan jika ke Indonesia:

1) Open Kad Kredit - akan call bank untuk membuka kad kredit sepanjang aku berada di negara berkenaan. Untuk memudahkan membuat bayaran terutamanya hotel.

2) Open kad bank - akan call bank untuk membuka akaun berkenaan supaya boleh mengeluarkan duit di negara berkenaan sepanjang berada di sana.

3) Wang untuk cukai kepala di Lapangan Terbang. Perlu asingkan siap-siap.

Seronok kan... dapat berjalan di negara orang... melihat budaya masyarakat di sana.

3 ulasan:

Amsyahril Syahril said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

norayuni mohd salleh said...

Assalamualaikum ...nk tnya kalau kt sana kna tempah supir x untuk ambik kita kt airport n jln2 bandar pekan baru?

Golden Rengat Enterprise said...

Ambil pak supir lg bagus... byk tmpt dia boleh bawa... saya pernah guna kita holiday. .. memang bagus