Friday, December 10, 2010

PERCUTIAN KE MELAKA PART 3

Pukul 5.30 p.m, selepas berehat seketika di hotel... kami meneruskan lawatan ke perkampungan melayu Morten yang telah dinaik tarafkan untuk tujuan pelancongan. Aku memang tak ada masalah untuk sampai ke sini. Kali pertama sampai kerana tersesat. Kali kedua memang bertujuan untuk ke sini. Kan ada hikmah sesat dulu tu.....

Jika ke negeri Melaka jangan lupa kekawan masukkan dalam jadual percutian untuk ke sini. Jika datang sebelum pukul 6.oo pm boleh singgah di Villa Sentosa. Villa Sentosa merupakan muzium persendirian (The Living Museum Melaka, Malaysia). Rugi jika melepaskan peluang untuk melawat ke sini. Terdapat banyak benda yang menarik yang perlu kita ketahui tentang keluarga ini.

Jika kekawan sampai di sini pada waktu malam. Kekawan akan disajikan dengan keindahan kerdipan lampu yang mewarnai perkampungan ini. Lampu ini mula terpasang secara automatik seawal jam 7.00 p.m dan tertutup sendiri pada jam 2.00 a.m. Aku time malam pun dah tengok...time siang pun dah.... kekawan apa lagi....singgah jangan tak singgah.

Kepada kekawan yang guru tu... boleh lah membuat lawatan ke Villa Sentosa dan pihak pengurusan bersedia menyediakan makan untuk murid-murid dengan kadar yang berpatutan. Jika kekawan berminat boleh le berurusan dengan:

Abdul Rahim Haji Hashim
Villa Sentosa
138 Kampung Morten
75300 Melaka
Tel : 06-2823988

Bergambar di salah satu hentian cruise yang tedapat di perkampung melayu Morten.

Bergambar di tangga batu Villa Sentosa milik Tuan Haji Hashim bin Dato Demang Haji Abdul Ghani. Aku tengok senarai nama pelawat terdiri daripada mereka yang datang dari serata pelosok dunia. Pelancong luar memang tidak akan melepaskan peluang untuk melawat ke rumah nie. Villa Sentosa nie sebenarnya mendapat liputan yang meluas. Tidak hairan lah jika ianya terkenal.

Susah dah nak cari umah yang menggunakan tingkap seperti nie.

Sempat lagi aku singgah di rumah nie, semata-mata untuk bergambar. Secara kebetulan tuan umah ada sedang bersantai di serambi. Aku minta kebenaran untuk bergambar. Rumah nie memang cantik. Rumah yang kecil tu replika. Semangat patriotik jelas terpamer, apabila atap zink telah dicat corak bendera Malaysia sempena bulan kemerdekaan.

Aku keluar dari perkampungan nie setelah lampu terpasang bagi memberi peluang kepada member aku melihat keindahan pada waktu malam. Seterusnya kami ke Eye On Melaka yang terletak di pinggir Sungai Melaka. Kami tak naik pun. Kami sempat merakamkan kenangan ke Melaka yang dicetak pada mug. Ini lah satu-satunya mug koleksi yang ada wajah aku.

Di sini terdapat kiosk yang menawarkan perkhidmatan melakar kenangan di mug. Harga yang dikenakan RM29 untuk sebiji. So kami buat 2 biji. Sementara menunggu mug siap dicetak, sempat lagi kami pe pekena teh tarik di gerai berhampiran.

Kenangan yang dicipta...
Tak bisa luput diingatan...

4 ulasan:

saa'datunnisa said...

tacher!!! umah sewe nina kat sebelah kg morten,, hehe ;) patot bawa nina jer,, weee~

eeeda said...

Lah teacher langsung tak teringat kat kamu... klu tak ajak je kamu jalan sekali kan... dok ingat kamu kat segamat lagi.

saa'datunnisa said...

haaa~ kita kat melaka da,, klu tak boleh tis0 je umah kite xyah hotel2,, jimat ;) heheh,, ade pergi pantai tak?

eeeda said...

tecer tak pergi pun pantai... takut le sekarang cuaca tak menentu...