Friday, March 18, 2011

MENANGISLAH

Hari ini jauh aku meronda... dari Bandar Tun Dr. Ismail, aku memandu keseorangan bertemankan radio setiaku HotFM... menuju ke Selayang. Rasanya sudah hampir 2 tahun lebih aku tak melalui kawasan tersebut... mataku melilau memandang ke kiri dan ke kanan jalan... rupanya banyak perubahan yang berlaku...

Tetiba mata aku terpandang pulak sekolah di sebelah kananku... pandangan tersebut mengingatkan aku tentang kisah lama... sewaktu ketika dulu aku pernah ke sana... masa tu bekas ibu mertuaku menjadi guru besar di situ. Itu cerita 10 tahun yang lalu.

Aku ke sana bertujuan... selalunya adik nie yang selalu ke umah aku... tetiba hari nie aku teringin nak meronda ke sana... dalam hati, sesekali boleh jugak cuci mata... aku banyak terhutang budi dengannya... dia banyak membantu aku... dalam kerjaya, mahupun dalam memberi pandangan dan teguran yang berguna. Dia antara orang yang aku percayai dan boleh simpan rahsia.

Selama nie dia jarang meluahkan perasaannya kepada aku... dia yang aku kenal happy good lucky... telatahnya membuatkan aku terkenang akan sorang teman yang sentiasa ceria...rindulah pulak kat teman aku tu... pastinya setiap kali aku bersamanya, happy sangat. Aku rasa dia ada banyak persamaan dengan temanku... saiz badannya... berkaca mata... senyumannya... gelak tawanya tu ada sedikit berbeza...

Dia bercerita apa yang dia rasa... apa yang orang sekeliling bercerita mengenainya... apa yang orang mengatanya di belakang... aku hanya mendengar sesekali mencelah... ikhlas, selama nie aku langsung tidak mendengar orang bercerita mengenainya... diwajahnya kelihatan terlalu sedih... kemuncaknya air matanya tak bisa ditahan lagi... aku terkedu.

Mungkin dia tak boleh terima apa yang orang bercakap mengenainya... sebab dia tak buat...tetiba aku menjadi hiba... sebab selalunya dia yang aku kenal sentiasa ceria... tetapi hari ini berbeza sangat... perasaan yang dipendam... akhirnya terluah jua...

"Akak tolonglah backing saya..."
Memang aku tahu, dia mengharapkan seseorang yang boleh berada dibelakangnya, bila mana dirinya memerlukan untuk mempertahankan diri. Aku akan tolong sedaya yang mampu... kalau sebab kerja aku... dia yang terpaksa menanggung tuduhan tersebut, aku tak akan berdiam diri...

Jangan sebab dia seorang yang bukan kaki membantah... tolong jangan ambil kesempatan... aku memang tak suka orang yang cuba ambil kesempatan ke atas kelemahan orang lain... ooo orang nie kau tak berani nak buat... orang nie kau boleh buat sesuka hati... Jangan..... dalam apa keadaan pun kita perlu ada pendirian dalam membuat sebarang keputusan.

Menangislah sayang...
Jika menangis itu boleh jadi penawarnya...

0 ulasan: