Tuesday, March 8, 2011

SALAH KAH AKU ?????

Semalam merupakan sejarah dalam hidup sepanjang aku bekerja... aku terpaksa pertahankan diri daripada tomahan rakan sekerja... yang aku anggap kakak yang perlu dihomati.. orang tua yang hanya berbaki beberapa tahun lagi nak pencen... bukan untuk menegak benang yang basah... bukan juga bertujuan untuk mengeruhkan lagi keadaan... aku rasa keadaan perlu diperbetulkan... jangan biarkan buruk sangka antara satu sama lain berterusan.

Kalau sebelum nie, apa pun orang bercerita pasal aku... aku diam... memang betul berdiam diri bukan beerti kalah... bukan juga beerti bersalah... tapi bila masalah kawan aku... nama aku pulak yang dikaitkan... nie dah tak boleh jadi... kesabaran aku teruji.

Masih lagi menjadi tanda tanya apa salah member aku... sampai nak difitnah sedemikian rupa... sampai ke sudah kami tak mendapat jawapan. Kalau akak tak salah jangan lari.. mai kita selesai masalah... kalau betul tak payah nak takut... masalahnya apa yang akak cakap tu memang tak betul... macam mana aku nak percaya...

Akak silap, kami nie kenal dah lama... kat sekolah nie kami dah macam adik beradik... cubit paha kanan, paha kiri pun turut terasa. Kawan aku sampai menangis sedihnya dia... bila orang tua boleh keluarkan kata-kata macam tu... nasib baik aku nie hati batu... menangis tu tak lah... tapi makin panas... memang orangnya panas baran.

Salah ke aku tanya kepada tuan empuya diri... sama ada betul ke tak??? aku tak kan dengar daripada sebelah pihak... akak ko silap orang untuk menguji aku berdua.... dan bercerita tentang kawan kami... dah sah-sah lah kami akan tanya... dan lagi satu aku rasa akak masih belum mampu membezakan antara fitnah dan juga rahsia. Kalau rahsia orang memang ya... kita perlu simpan dengan rapi... biar pecah di perut... jangan pecah di mulut... tapi kalau fitnah... kita kena selidik betul atau tak... jangan terus percaya.

Semalam tu nasib baiklah... PK datang menyelamatkan keadaan... ikutkan panas aku... aku nak tekan je sampai akak mengaku... kenapa akak buat macam tu... apa akak dapat.. dan untuk apa??? Nasib baik aku diredakan dengan kata-kata PK....
" biar lah farid, orang tua... dia lupa apa yang dia cakap semalam"
Lega sikit.

Kita dah tua... malu lah sikit... buat perangai macam tu... kita nak orang menghormati semasa kita bercakap... tapi kita masa orang bercakap sibuk nak mencelah... panas jugak aku... sampai naik tangan.... berkali-kali ditegur oleh member nie....
" farid, tangan tu... farid tangan tu... farid..... tangan tu"

Aku terasa tertekan jugak... masalah lama belum selesai... dah timbul masalah baru... mungkin tuhan nak uji kesabaran aku.

Hidup perlukan kesabaran...
Agar lebih tabah mengharungi hari mendatang...

2 ulasan:

sulia said...

akak tak salah sebab akak tanya ..bukan akak menyampaikan...dan akak tu sendiri yang menghamburkan apa yg dikatanya selama ini...

eeeda said...

Tu lah kan... terasa malu lah pulak bila bergaduh dengan orang tua nie, nampak macam kita yang muda kurang ajar... kalau orang tak tahu cerita.

Tapi biarlah orang nak cakap.. janji kita tahu.

Benda tak betul kena pertahankan...