Tuesday, August 16, 2011

KERANAMU AKU BERUBAH

Beberapa bulan yang lepas aku ada membeli sebuah buku yang bertajuk Kerana-Mu Aku Berubah. Bukan mahal pun... RM18, berbanding dengan isi kandungan dalam buku berkenaan tak ternilai dengan wang ringgit. Buku yang mengandungi 448 muka surat, kategori buku agama.

Buku ini ditulis oleh Ruhani Zaki. Tahniah kepada penulis kerana dapat mengolah isi kandungan dengan begitu baik untuk memudahkan pembaca memahami dengan lebih jelas apa yang ingin disampaikan.

Aku mengambil masa yang agak lama juga untuk menghabiskan membacanya. Aku hanya membaca satu bab sebelum tidur. Secara kebetulan ketika aku membaca buku nie... aku ada masalah, melalui pembacaan buku tersebut sedikit sebanyak memberi semangat kepada aku untuk terus tabah menghadapinya.

Kira aku berjaya jugak menghabiskan sebuah buku... berbanding buku yang lain. Kebanyakkannya separuh je aku baca... lepas tu mula lah gatal buka buku yang lain. Pendek kata tak pernah habis aku baca sebuah buku yang aku beli... ada tu, aku akan pilih bab tertentu je untuk dibaca.

Sinopsis nie aku copy from web Alaf21.

Ilmu ILAHI tiada kesudahannya. Semakin digali semakin tidak cukup. Oleh kerana itu, marilah kita menjadi hamba-NYA yang tawaduk, yang tidak malu untuk mengakui kesilapan diri. Elakkanlah menjadi insan yang bangga diri. Bergaullah dengan golongan yang bersih dan luhur lidah mereka, barulah kita kenal akan akhlak mulia.

Matlamat nyawa kita bukanlah di atas dunia semata-mata. Nyawa kita masih diperlukan di alam abadi nanti. Ketika itulah tingkah laku di dunia menjadi cagarannya. Nikmatilah setiap denyut nafas yang dipinjamkan-NYA mengikut acuan yang telah ditetapkan syariat. Cara hidup Islam bukan untuk menyusahkan sesiapa, sebaliknya menjanjikan kebahagiaan abadi yang berganda-ganda.

Kerana-MU Aku Berubah mengajak kita mencintai ILAHI dan Islam, satu-satunya agama dan cara hidup yang diredhai. ALLAH S.W.T sudah ada janjinya. Yakinlah... DIA sentiasa menyediakan jalan pulang. Seluas lautan, setinggi langit dan segunung dosa sekalipun, setiap kekhilafan masih boleh dibasuh. Disucikan dengan keinsafan dan taubat yang bersungguh-sungguh.

Kak Min, rakan sekerja aku... dia baru je pencen pada bulan April yang lepas... sekarang banyak masanya dihabiskan dengan mempelajari ilmu agama dan mengajar orang mengaji. Beberapa bulan yang lepas... dia dah mula datang ke sekolah pukul 12.30 p.m untuk mengajar rakan-rakan mengaji. Ada juga dia ajak aku.

"Farid tak nak mengaji ke?"
Kebetulan aku akan solat Zohor di Pra Pendidikan Khas, terlebih dahulu sebelum balik. So balik umah dah tak perlu fikir tentang solat... dah selesai satu tanggungjawab.
Masa tu aku boleh jawab...
"nanti lah dulu"
Mungkin malu dengan kekawan yang lain ke??? atau belum terbuka pintu hati ke??? aku pun tak pasti. Tapi itu lah jawapan yang keluar daripada mulut aku.

Tapi alhamdulillah, berkat bulan puasa... suatu hari aku datang. Jumpa dengan kak min.
"Akak ari nie saya nak belajar mengaji"
Dia punya lah seronok. Sejak dari hari tu... aku tertunggu-tunggu pukul 12.30 p.m... sebab nak belajar mengaji. Jika aku tiada waktu free, bermakna aku akan belajar selepas pukul 1.30 p.m. Kak min akan tunggu sehingga pukul 2.30 p.m. Terima kasih kak min.

Mana nak cari guru yang datang tempat kita untuk mengajar mengaji. Ya Allah kau berilah kesihatan yang baik kepada Kak min supaya dia dapat mengajar kami mengaji.

1 ulasan:

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.