Saturday, September 3, 2011

SIFAT SESEORANG MENURUT HARI KELAHIRAN

Hari nie, keboringan... bila aku keboringan tentunya internet lah tempat aku menjelajah... tetiba teringin pulak nak cari sifa mengikut hari kelahiran... tadi terjumpa program pengiraan tarikh lahir... boleh cari hari apa kita lahir... kepada yang dah lupa lah,... boleh cari tarikh lahir dalam kalendar Islam. Saja suka-suka je... kadang-kadang kalau betul tu orang kata secara kebetulan... bukan nak percaya 100% pun.


HARI ISNIN : Seorang yang rupawan

Kamu lahir pada hari Isnin? Ciri-ciri mereka yang yang lahir hari Isnin adalah berwajah ceria. Tingkah lakunya, mereka ini seorang yang periang, memiliki rasa humor yang tinggi, suka menyanyi atau berbuat sesuatu yang sedap mata melihat (juga menyenangkan orang lain). Maka orang akan lebih gemar melebelkannya sebagai si ceria.

Ada juga yang menyebutnya sebagai si rupawan, kerana memang memiliki daya penarik yang kuat bila berada di antara kerumunan orang. Wajahnya akan tampak “bercahaya” dalam erti kata lain menonjol, ciri khasnya: Murah senyum, maka wajah sedap mata memandang, meskipun pada saat itu hatinya sedang gundah gelana. Inilah kelebihannya, kerana dia begitu rapi menyimpan segala sesuatu yang ada dalam hatinya. Maka amat layak sebagai simbol ”hari pertama” dalam memasuki harapan baru setelah melalui sekian waktu untuk sekian berikutnya.

HARI SELASA : Seorang yang berkarisma

Mereka yang lahir pada hari Selasa, ciri-ciri khasnya: memiliki karisma, ini yang membuat mereka disegani dan diakui sikap beradapnya. Pada umumnya anak Selasa memang mempunyai bakat sebagai pemimpin, modalnya mempunyai kepercayaan terhadap diri sendiri sangat tinggi, Jika seorang jejaka pada umumnya memiliki penampilan yang tegap. Jika seorang perempuan memancarkan keanggunan yang memiliki daya tarikan tersendiri.

Ada juga yang berbakat tampil sebagai orang panggung misalnya sebagai artis, penampilannya penuh daya memikat, maka tidak heran mereka yang lahir hari Selasa cenderung memilih kerjaya dalam bidang seni (orang panggung). Bila menjadi orang politik mereka berbakat sebagai pemimpin, sebagai ahli perniagaan, mereka cenderung memilih bidang public relations atau promotor. Penampilannya memang berkesan.

HARI RABU : Seorang yang dermawan

Mereka yang lahir pada hari Rabu terkenal sebagai si dermawan, penuh kasih sayang, sumber kasih sayang (cinta) dan punya rasa keprimanusiaan. Kerana itu mereka mudah belas kasihan (kadang berlebihan) ini membuat mereka sentimental, bahkan kadang-kadang kurang tepat tindakannya.

Memberi dan memberi merupakan kebiasaannya, jiwanya memang dipenuhi minat untuk memberi kepada orang lain sesuatu, apa saja yang mereka miliki kerana kebiasaannya memberi membuat banyak orang yang bergantung kepadanya, nampak negatif kerana membuat yang menerima tidak berdikari, bahkan kekadang menjadi pemalas. Kerana hatinya didera penderitaan orang lain. Si anak Rabu memang memiliki rasa empati yang dalam. untuk itu mereka digelar sebagai anak yang penuh kasih sayang.

HARI KHAMIS : Seorang yang kuat bekerja

Kamukah yang termasuk dalam kelompok mereka yang lahir pada hari Khamis? ciri khasnya adalah suka bekerja, baginya bekerja seperti bernafas, maka untuk hidup mereka perlu bekerja dan bekerja. Ertinya ada saja kegiatannya, sehingga seperti tidak bisa duduk diam. Bahkan mereka yang dilahirkan hari Khamis ada sedikit yang hiperaktif.

Walaupun asyik bekerja, si anak Khamis dapat dipastikan hasilnya memuaskan, kerana mereka bekerja dengan penghayatan dan ketulusan. Oleh sebab itu, mereka menikmati hasil usaha sebagai karya seni (sangat menghargai). Ini yang membuatnya mereka selalu membuat semaksima mungkin. Bila mengalami jalan buntu, mereka akan mengatasinya dengan mengerahkan segenap kemampuan dan kreativitinya. Kalau masih buntu mereka akan mencari dalam buku, tanya kepada pakar atau mereka tidak segan mengambil pelajaran tambahan. Faktor ini yang membuat si anak Khamis suka belajar dan belajar untuk mengembangkan karyanya.

HARI JUMAAT : Seorang yang pemurung

Mereka yang lahir pada hari Jumaat disebut sebagai si pemurung, kerana mudah sedih. Ada persoalan sedikit saja dimasukkan dalam hati, yang membuatnya tersiksa kalau ada masalah dipikirkannya dalam-dalam, bahkan sampai mengalirkan air mata. Oleh kerana itu, mereka yang lahir pada hari Jumaat digelar sebagai si pemurung atau mudah sedih.

Kerana terlalu sedih mereka sukar untuk ceria. Ini akan jelas kelihatan pada penampilannya sehari-hari yang dapat kita lihat. Murung dan murung, kekadang ada perkara berkenaan tidak perlu dipikirkan dengan serius, justeru mereka mempersoalkannya. Jadi hidupnya dibelenggu dengan masalah yang remeh.

HARI SABTU : Seorang yang suka melancong

Mereka yang lahir pada hari Sabtu selalu hidup dalam gelak dan keriangan, kerana itu mereka digelar sebagai orang yang suka melancong. Bagi yang melancongnya keterlaluan, jadilah si petualang. Ada saja idenya untuk membolehkannya pergi melancong dan menuntut keberanian.

Si pelancong mempunyai ciri khas: sifat unit tak mudah menyerah kalah, berani bertanya dan jiwanya selalu meronta untuk tahu banyak tentang berbagai hal, khususnya hal-hal baru mengenai gaya hidup. Modalnya mudah bergaul, sporting dan mudah menerima orang siapa sahaja, hanya tersenyum bila mengalami kegagalan.

HARI MINGGU : Seorang yang optimis

Mereka yang lahir hari minggu ciri-cirinya: periang, optimis, selalu merasa tenang kerana ciri-cirinya yang positif itu konon membuat mereka yang lahir pada hari minggu jarang diserang stress, mereka sentiasa nampak tenang dan ceria sekalipun mengalami kegagalan.

Mereka yang lahir pada hari minggu pada umumnya suka menikmati hidup dalam dengan mengisi hari-harinya dengan langkah mantap dan penuh harapan. Bila ada masalah yang menimpa hanya dianggap sebagai buih-buih kecil yang aku berlalu dengan sendiri. Oleh kerana itu, mereka bergelak ketawa setiap saat. Mereka ini digelar sebagai seorang yang mempunyai peribadi yang selalu ceria.

Penat jugak aku mengedit Bahasa Indonesia nie mengikut pemahaman aku... he he he ... aku adaptasi menggunakan gaya bahasa santai yang mudah difahami.

4 ulasan:

onnie said...

akak lahir hr isnin.. auw..hehehe

eeeda said...

sesuai dah tu... dengan orangnya.

asyraf johari said...

Saya lahir hari khamis betullah saya kalau bosan mesti buat sesuatu agar hilang bosan.

asyraf johari said...

Saya lahir hari khamis betullah saya kalau bosan mesti buat sesuatu agar hilang bosan.