Friday, January 27, 2012

ENJIN KARBURATOR KE INJECTION

Bulan Oktober tahun lepas aku tukar dari Injection ke Karburator... kosnya menelan belanja RM1500 tak kurang tak lebih. Nak tahu cetanya kenapa aku tukar klik sini. Ingat bila dah berhabisan makin ok lah... rupanya timbul satu masalah lain lah pulak. Aku jadi pening kepala... mana taknya setiap pagi nak kena rem... 7-10 minit baru panas enjin. Kalau tak panas enjin... mula lah semput semacam. Tak larat aku.

Dah la tu... kereta aku makin tak pickup... mendaki bukit Karak... Kancil 660 yang isi penuh orang... boleh potong keta aku yang naik sorang... hangin seluruh badan aku dibuatnya. Hampir 3 bulan jugak lah aku pakai kereta yang bermasalah nie... masalah mati time drive tu memang lah tak ada... tapi masalah lain pulak yang timbul.

Gambar Enjin Karburator. Enjin tak cukup sifat...

Ko orang pernah pergi melawat orang sakit tak??? bila kita datang melawat... soalan pertama kita akan tanya.
"Tak pergi berubat ke???"
Orang yang sakit akan jawab...
"Dah merata tempat saya pergi berubat... tapi tak sembuh... sembuh. Belum jumpa yang serasi kot"

Begitu lah dengan kereta aku nie... bila sakit je aku akan cari doktor untuk merawatnya... mungkin doktor yang aku jumpa tu kurang berpengalaman dalam menyelami masalah yang dihadapi oleh si jantung hati aku nie. Cadangan yang diberikan... tukar je ke Karburator.

Cuba hang pa bayangkan... orang kencing manis... doktor suggestkan potong kaki... lepas tu dia dapat tahu ada orang yang lebih teruk daripada dia... dapat sembuh sebab makan ubat tu dan ubat nie... Mesti dia sedih kan...

Macam tu jugak dengan perihal kereta aku nie... aku sedih sangat... sebab bukan makin elok... tapi makin teruk.

Nak jadi cerita, suatu hari tu... kawan aku datang untuk bermalam di rumah aku... time aku jemput di Komuter... kereta aku ok... sebab enjin panas lagi... tak nampak sangat perangainya. Esok pagi, kami nak keluar sarapan dan terus nak gerak ke PD... time nie, member aku dah pelik... member aku nie bukan pandai sangat pun pasal kereta... tapi kalau start kereta nak kena rem ... apa kejadah tu.

Apa lagi, member nie sembang dengan laki dia perihal kereta aku... aku segan jugak... dah le aku tak pernah jumpa suaminya. Suami dia pun pelik... orang dari karburator tukar ke Injection... nie dah terbalik... orang upgrate... aku downgrate... apa-apa je lah... benda dah jadi.

Suatu hari tu, laki kawan aku nie ambil half day... semata-mata nak teman aku ge hantar kereta ke satu bengkel BMC Revolution Enterprise yang terletak di Subang Permai... dia kenal dengan owner bengkel nie... tu yang dia suggest kat situ... laki satu senang dia nak ge tengok... kalau dah masuk bengkel nanti.

Kalau ikutkan bengkel nie specialist BMW... sekali tengok memang segan lah kita nak hantar kereta Wira... yang ada kat dalam tu BMW je pun.

Taukenya, Abg Brehim... peramah orangnya... so dia tengok lah kereta aku... apa yang boleh dia tolong. Dia senyum tak habis-habis...
"Kak, keta nie... kalau saya repair pun tak selesai jugak masalah... kak kena rem jugak pepagi"

Laki kawan aku lagi best...
"Keta Dah nie... macam tak cukup sifat... banyak alat yang tak lengkap... keta nie hanya sekadar hidup boleh berjalan je... pick up memang tak ada..."

Pembakaran apa lah... aku pun dah malas nak ambil pot... macam dah putus asa...

"Kak, barang lama ada lagi tak??? kalau ada buat mari kita cuba pasang balik... mana yang tak cukup kita beli... dah tu kita tengok apa masalah sebenarnya"

Nasib baik lah aku suruh pomen tu simpan barang tu... so bulan Disember ari tu... masuk bengkel lagi sekali kereta aku... kali nie nak pasang semula Injection. Seminggu jugak lah ambil masa nak pasang balik.

Bila dah pasang lengkap... barang yang tak ada diganti... boss pun pandu uji... bila lampu paip kuning naik... baru boleh check guna komputer apa masalahnya...

Hang pa nak tahu... kanser kepada kereta aku nie 2 perkara je pun... kalau awal aku jumpa doktor pakar rasanya belanja dapat dikurangkan...
  • Crank Sensor - RM 115.00
  • Exzos Sensor - RM 150.00
Ikutkan 2 barang tu je kena tukar... tapi bila dah barai semua kosnya dah meningkat... tu pun nasib baik ada jugak orang nak pasang. Banyak barang lain kena ganti. Kos upah pasang je dah menelan belanja RM350.00... total segala bagai RM 971.00.

Untuk Injection ke Karburator dan Karburator ke Injection je... dah menelan belanja hampir RM2500.00.... banyak kan... tambah lagi sikit je dah boleh bayar muka kereta baru.

Apa pun, terima kasih lah kepada kawan aku dan suaminya yang sudi menolong aku... aku segan jugak sebenarnya minta tolong suami orang nie... kan gosip pulak. Tapi kawan aku nie yang beriya-iya nak tolong... masa nak ambil kereta pun siap tanya... ada duit tak sebanyak tu... Nasib baik lah PM bagi bonus... aku labur lah kat buah hati kesayangan nie.

Hari nie kereta aku seperti sedia kala... bertambah sayang lah aku kepadanya.

Sebenarnya pakai kereta injection nie bagus... senang nak kenal pasti masalah yang timbul... dengan syarat kena hantar kedai yang ada alat check komputer... dari situ kita dah boleh tahu barang apa yang menjadi masalah... barang apa yang perlu ditukar.

Moral of the story... kalau kereta bermasalah... cari lah bengkel yang mempunyai kelengkapan yang mencukupi dan kepakaran yang berkaitan... sebarang kerugian bukan pihak bengkel pun nak tanggung... kita sendiri jugak yang kena tanggung.

Lagi satu, kalau tak tahu pasal kereta... tanya lah orang yang lebih tahu. He he he... jadi lah pemandu kereta yang tahu serba sedikit pasal kereta. Supaya tidak mudah tertipu dengan pemilik bengkel yang cuba nak ambil kesempatan.

3 ulasan:

saa'datunnisa said...

teacher tukar karburator tu kat abah ke ?

eeeda said...

tak, teacher tukar kat kawan...

En Zul Elektronik said...

Salam, saya ada satria jenis kaburator 1.3, pikap tu memang lah kurang...biasanya orang akan upgrade karburator ke injection... Lagi bagus kalau dapat tukar engine 1.5...