Saturday, October 22, 2011

INJECTION KE KARBURATOR

Kereta Wira kesayangan aku nie... masalah lain tak ada... masalah yang memeningkan kepala aku satu je... Thorttle Body... benda alah seketul kat atas tu... kecik je pun... tapi harga sebelah tangan... belum masuk upah pasang... belum masuk setting. Kalau nak check kena hantar kedai... sebab ada alat khas untuk check...

Nie rupa enjin yang serabut dengan wayer kalau guna injection... gambar lama... air filter lama empat segi kat sebelah kiri tu...

Nie lah rupa kereta aku selepas masuk wad selama seminggu... bermula hari Isnin... hari nie Sabtu baru siap. Nampak tak perbezaan... yang lama dengan yang baru... mesti lah nampak kan... kalau tak nampak, tak lama lah tu...

Lapang sikit kan... wayer yang serabut tu dah tak ada... sebelah kiri dah lopong.

Tengok air filter dah guna yang bulat... kable plug pun kena guna yang baru... kena guna intake manikold... dah tu kena wayering baru... tapi tak ada lah serabut macam injection tu... sensor-sensor apa kejadah tu dah tak pakai.

Tu aku zoom karburator yang baru reganya pun dah cecah RM300. Lepas nie minyak lebih sikit lah... tapi kawan aku kata pickup lebih jugak... he he he tu yang aku nak dengar... dulu aku selalu dok berangan nak tukar enjin 1.5... tapi rasanya tak dah kot... pakai yang nie je lah.

Lepas nie senang sikit nak jaga... kalau dulu nak tukar air filter sendiri punya lah susah... sekarang senang je...buka skru satu kat atas tu dah boleh tukar. Nak elok tukar kat kedai le, pomen tembak angin sikit supaya bersih.

Lopong sebelah kiri tu... hu hu hu senang nak tengok bahagian bawah... boleh lah tengok sendiri... barang yang mahalnya 2-3 jenis je pun... yang lain barang kecil-kecil... tapi bila dah total bilnya cecah RM1559.00.

Rupanya tank petrol injection lain dengan tank petrol karburator nie... tu pun rega dah berapa. Barang yang tukar tu... aku suruh member aku je simpan... banyak sangat. Buat balik kat umah jenuh jugak nak simpan. Buat semak je. Kalau ada kereta-kereta nak pakai barang tu boleh nego murah-murah.

Ini kereta yang ketiga kawan aku buat... dari injection tukar ke karburator... problemnya sama. So bagi member aku nie tak jadi masalah sangat... aku suka kerja member nie kemas. Semalam sempat lagi member nie test buat balik ke Klang. Jauh tu kan... kira ok lah tak ada masalah sepanjang jalan.

Tadi aku tengok satu kereta wira... pakai enjin turbo ke apa entah... hantar repair, member aku tu jugak yang bikin... daripada beli enjin... sampai lah siap... rega enjin tu je dah cecah RM10k... kereta budak muda... sanggup je berhabisan duit bab keta.

1 ulasan:

En Zul Elektronik said...

Salam, rasanya gambar nombor 5 adalah distributor bukan kaburator..Kalau salah maafkan saya :-)