Friday, October 7, 2011

BAJET TAHUN 2012

Hari nie, balik awal sebab nak dengar baget 2012, yang dikatakan bajet membela nasib rakyat... sebab aku adalah salah seorang penjawat awam... mesti nak dengar berita gembira berkenaan... terutamanya:
  • Kenaikan Gaji
Sebab sebelum tu, macam-macam kabar angin aku dengar... ada yang kata naik 30% le... cola ditarik balik le... elaun rumah ditambah le...

  • Peluang Dalam Kerjaya
Mana lah tahu kan... ada peluang-peluang kenaikan pangkat... tak pun penambahan untuk jawatan-jawatan tertentu.

  • Peluang Melanjutkan Pelajaran
Aku memang dok tunggu je peluang melanjutkan pelajaran di peringkat Sarjana... bergaji penuh... cuti belajar dan ditaja sepenuhnya... tak dapat ke luar negara... dalam negara pun jadi lah.

Hari nie semua persoalan tersebut terjawab. Aku malas nak ulas banyak-banyak... sebab hampa semua mesti dah terpacak kat depan tv tadi kan... cuma aku je lena sampai lewat petang... sedar-sedar dah habis siaran langsung belanjawan. Nasib baiklah ada teks ucapan kat tenet... so tak nak lepaskan peluang untuk mengetahuinya... aku print dan baca sendiri.

Apa yang menariknya bagi guru-guru...

Pertama:
Penambahbaikan struktur gaji... di mana memberi peluang kenaikan gaji bagi tempoh lama... tak ada lah nanti ada orang yang lagi 10 tahun nak pencen... tapi dah gaji mati... kesian kan. Gaji gred 48 lebih tinggi kenaikkan sehingga 37.7%... dan gred DG34 naik 39%...

Berapa tahun lagi ye... aku nak dapt gred 48 nie... panjang umur merasa tu... Aku dok menunggu surat lantikan DG41 yang tak muncul-muncul lagi nie... nasib baik lah 7 tahun je di DG41... dapat DG 44... lepas tu kena tunggu lagi lapan 8... ada rezeki dapat DG48... masa tu aku ingat umur dah 47 tahun apa... time nie gaji tinggi... perbelanjaan kos sara hidup pun makin tinggi.

Kedua:
Laluan kenaikan gred menggunakan sistem Time-based... tunggu je lah kan... kalau dulu kena tunggu kekosongan. Sekarang guru siswazah atau pun bukan siswazah dapat peluang kenaikan secara time-based... so sama je. Jadi kepada guru yang tak sambung belajar tu... ada peluang lah naik ke gred 34... kalau dulu untuk mereka yang naik pangkat je. Aku rasa kat sekolah tu pun ramai yang dah nak cecah 8 tahun di gred 32... rezeki masing-masing kan... bersyukur lah kita yang ada gaji dan boleh beli apa yang kita inginkan... bayangkan ada antara kita langsung tak ada gaji.

Ketiga:
Semakan gaji... yang nie aku suka. Aku rasa 100% akan bertukar kepada skim SBPA... pendek kata dapat lah kenaikan gaji antara 7-13% tu.... kalau 10% pun dah cukup banyak... aku dok berangan jugak... kalau naik 30%... boleh keluar kereta baru... kereta idaman. Bukan apa member yang janji nak kuarkan kereta tu sama-sama... hari Rabu semalam dah buat keluar... Ya lah dia dah berdua.. gaji pun dua... ke, aku nie nak tunggu berdua baru boleh buat keluar???? sorang pun boleh kot... cuma kena sabar sikit.

Keempat:
Dapat lagi setengah bulan gaji... bulan Disember nanti... bagi mereka yang mempunyai anak yang bersekolah... dah tentulah untuk perbelanjaan persekolahan anak-anak. Aku yang tak ada anak nie pun... dok berangan-angan jugak... ingat nak beli mesin basuh... bagi nampak sikit duit bonus tu... asyik kena perli dengan kekawan je... sebab hantar dobi baju... depa kata aku pemalas... orang nak mengata aku depan-depan... aku tak kisah... mengata belakang tu yang aku kisah.

Kesimpulannya, bajet tahun nie aku memang suka.

3 ulasan:

su said...

su hantar baju ke dobi jugak.,.penat membasuh pastu sidai asik hujan lak tu..apa lagi hantar dobi ler...pemalas???pedulik apa...ada duit suka hati lar nak hantar dobi ker ..heheh..penat bekerja ada duit ape salahnye bagi rezeki kat pengusaha dobi..

norinaomar said...

kak eaeda,kita tak dapat nak bygkan umur 60tahun masih kena panjat tangga sekolah tingkat 4 hahaha!

eeeda said...

Akak sokong pendapat hang tu su...