Sunday, October 16, 2011

HOME TUISYEN

Bercerita mengenai tuisyen nie... mesti semua orang dok terbayangkan duit masyuk... taraf hidup di Kuala Lumpur nie memang tinggi... tapi ada sorang kawan aku nie kata... taraf hidup memang tinggi... bagi orang yang rajin tak jadi masalah... duduk di KL nie boleh buat duit... apa yang penting mesti ada sikap rajin. Kalau ada rajin nie... buat kerja apa pun memang akan membuahkan hasil.

Cuti sekolah lambat lagi... tapi dah ada kawan aku booking suruh ajar anaknya di rumah cuti sekolah nanti... Anak dia tuisyen dengan aku dari darjah 4 hingga lah darjah 6.... sekarang dah tingkatan 1... cuti sekolah nak suruh jugak aku ajar... aku pun tak pernah tengok sukatan sekolah menengah nie... nak kena buka kitab balik lah gamaknya.

Aku pernah ajar home tuisyen di rumah Datin kawasan Tropicana, ganti kawan aku dia ada hal... anak dia darjah 4 sekolah swasta... nak masuk ke kawasan rumahnya punya lah susah... kali pertama aku masuk rumah yang besar macam tu... bilik study dia sebesar ruang bawah rumah aku... ada 3 orang gaji... aku ajar bahasa melayu... tapi budak tu dok speaking dengan aku... susahnya nak ajar... ajar bahasa melayu kena traslate dalam BI pulak... hu hu hu... Area KL nie home tuition ratenya dalam RM35-RM40 sejam... mahal tu.. memang boleh buat duit lah.

Bayangkan kalau orang tu rajin buat tuisyen tak payah banyak pun... sehari 2 jam je... buat 5 hari seminggu... kira Sabtu dan Ahad tu cuti... seminggu dok ada 10 jam... darab dengan 4 minggu... dok ada 40 jam... darab pulak dengan RM40... berapa tu sebulan... RM1600 bersih... tak perlu tolak KWSP pun. Tapi nak buatnya bukan senang... menuntut komitmen yang tinggi... kalau rajin datang... malas tak pergi... sekejap memang kena buang je lah. Cakap memang senang... tapi nak buat tak semudah yang kita cakap.

Aku pernah ajar anak kawan aku... group tuisyen... aku memang tak letak harga pun... depa bincang sesama depa je... aku buat seminggu sekali... aku datang lah rumah depa, kira home tuition lah kan... belum start sekolah lagi... awal tahun ari tu dah booking Sabtu malam... aku ajar 4 orang... 2 subjek Bahasa Melayu dan Matematik... depa bayar aku RM100. Tapi tu lah... macam yang aku cakap... berapa kali je aku datang... banyak yang tak datang... sebenarnya kita nie payah nak beri komitmen kepada kerja luar... macam aku nie memang sentiasa sibuk je... ada je program di hujung minggu. Mental tak stabil je aku tak datang... malas je aku tak datang... kalau mengajar rumah cina dah lama kena buang.

0 ulasan: