Tuesday, October 4, 2011

PERCUTIAN KE KOTA KINABALU PART 3

Hari kedua berada di Bandaraya Kota Kinabalu... aku seperti hari-hari yang berlalu... memang ada orang yang kejutkan bangun solat Subuh... siap azan lagi di talian... sayu lah pulak kan... bila berada dikejauhan nie. Rindu memaksaku menyayangimu. Menyayangi tidak bermakna kita dapat memilikinya.

Setelah mengambil kira beberapa faktor... aku booking hotel D'Borneo... hotel nie sangat stategik berdekatan dengan pasar malam... memang setiap malam ada pasar malam tu... belakang hotel je pun... hotel nie jugak berdekatan dengan Pasar Filipina dan tempat makan, makanan laut pada waktu malam... kalau hari minggu pulak... berdekatan dengan Sunday Market... semua tempat nie boleh jalan kaki je.

Seawal jam 7.00 pagi kami bersarapan di hotel... hotel nie tak ada lah mahal sangat pun... semalam RM125 dan bilik dulux RM150 siap dengan sarapan... tapi kena tunjuk bukti gomen staf le. Kalau pergi ramai better sewa apartmen je ... semalam baru RM240.

Aku selaku driver untuk trip kali nie... meneruskan perjalanan menuju ke Kundasang... sebelum tu sempat lagi aku sembang dengan pekerja hotel... selok-belok jalan ke sana. Berpandukan peta yang diberi dan pembantu aku... suami kawan aku.. he he he jangan marah ye anis... abang hang duduk depan. Memandu kereta ke sana sangat mencabar... jalan yang berliku-liku... memerlukan pemandu yang mahir guna kereta menual nie... nak kena main gear sentiasa.

Sebelum tu kawan den nie berkali-kali pesan... supaya berhati-hati memandu.
Boleh dikatakan sepanjang berada di sana... kawan aku nie sentiasa monitor dari jauh. Please trust me ok.

Target kami nak sampai sebelum pukul 11.00 a.m... bukan apa kalau lewat kan... mesti dah tak nampak pemandangan yang cantik tu... kamera cap ayam... tak berapa cantik gambarnya... sekarang ke mana pergi pun masing-masing dengan DSLR... tercabar betul aku. Keinginan ada... tapi kemampuan je belum ada.

Gambar nie aku post kat FB... ada sorang anak murid nie komen..

"
Ida Syafierda ckgu bjiwa muda lg skg kan heheh..."
"Ida Syafierda spe xknl ckgu faridah .. still bpnmpilan yg simple but kemas n rapi... hehehe... cntiklh bltrkn gung nie.

Anak murid aku first posting dulu... masa tu aku umur 22 tahun... depa tu umur 12 tahun.... so sekarang depa nie dah berumur 23 tahun.

Nie lah penampilan aku dari dulu hingga kini... ada seseorang nie suruh aku ubah penampilan... almaklumlah aku nie berkawan dengan ustazah lah... ustaz lah... tn hj lah... hajjah lah... Insya Allah mudah-mudahan terbuka pintu hati... nak buat sesuatu biar ada keikhlasan... jangan kerana terpaksa.

Bergambar bertiga... tentunya suami kawan aku tu yang menjadi mangsa untuk ambil gambar kami. Kat kawasan nie memang ramai yang berhenti... semata-mata untuk ambil gambar... dan memang disediakan ruang khas untuk parking kereta.

Sempat lagi aku menyelit dengan kawan nie... sporting habis laki dia... macam nie kekawan pun selesa.. tu sebab malam sebelum berangkat ke KK aku memang tidur di rumahnya... dia balik kerja pukul 1.00 pagi... dan time tu aku tak tidur lagi... dah jadi kebiasaan kalau nak ke mana mesti tak lena nak tidur. Aku ingat ko orang pun sama jugak kot...

Tak sabar aku nak tengok motor barunya... sembang punya sembang... dia dah memang tahu kot aku nie minat motor besar ... siap offer kat aku tu... untuk tunggangnya... macam tak percaya pun ada... confident lah pulak laki kawan aku nie. Orang offer, apa lagi... aku test lah power... pusing-pusing kawasan umah depa... tapi kalau dapat, nak pecut kat highway... nanti lah lain kali aku nak pinjam... he he he.. tu pun kalau dia percaya kat aku.

Masa nie, sejuknya... orang kawasan nie memang tak merasa cuaca yang panas gamaknya... jimat dah tak payah pasang air-cond. Memang sepanjang perjalanan ke sana kami tak pasang air-cond kereta... sebab udara luar lagi segar dan nyaman.

Nie lah rupa kereta yang aku sewa dengan sorang ustaz yang mengajar di salah sebuah sekolah Bandar KK... kekawan yo oo ingat aku dah kenal... padahal baru kenal time nak sewa kereta... itu pun aku cari kereta sewa melalui tenet je. Bagus gak service ustaz nie. Orang kelate... tu senang baso lah dengan gu sendiri.

Kami bukan menginap di sini pun... just berhenti semata-mata untuk bergambar... tapi kalau datang lain kali... teringin jugak untuk menginap di sini... mesti best kan... pepagi buta je boleh bergambar... tempat nie memang cantik... aku pernah search harganya... tak adalah mahal sangat. Boleh lah kalau nak menginap tu.

Gigih aku lintas jalan... semata-mata nak bergambar ala-ala di luar negara... kan cerita hindustan suka berlakon di kawasan pergunungan... aku kan peminat setia cerita hindustan. Belakang tu curam... pada mulanya aku nak panjat atas benteng tu... bila tengok dalam, tak berani aku.... nanti tak pasal-pasal jatuh ke bawah... aku nie belum ada zuriat lagi.

So hari kedua dah berlalu... memang seharian di Kundasang, Taman Kinabalu dan Poring Hot Spring.

Kalau orang lain, nak buat sesuatu ingat insan tersayang....
Aku pulak, nak buat sesuatu ingat belum punya zuriat...