Monday, October 3, 2011

PERCUTIAN KE KOTA KINABALU

Pada 30 Oktober hingga 2 September 2011 aku berpeluang bercuti ke Kota Kinabalu, Sabah. Tiket flight tambang murah nie aku booking pada 30 Jan yang lepas... bayangkan 9 bulan yang lalu... kalau simpan duit untuk belanja RM100 sebulan pun dah cukup... tu orang selalu pesan, perancangan penting supaya percutian berjalan dengan lancar. Nak kata murah pun... aku rasa tak jugak... pergi balik dalam RM252 seorang.

Kalau nak ikutkan... memang aku tak seronok pun nak pergi bercuti kali nie... dalam kepala nie macam-macam hal aku dok fikir... tapi memikirkan trip nie aku yang handle... so memang tak patut lah kalau aku tak pergi. Aku handle???? macam aku pernah pergi ke sana... sebenarnya aku terjah je... tapi sebelum tu, search internet dulu untuk dapatkan maklumat serba sedikit berkenaan tempat-tempat yang menarik yang perlu dilawati dan... sempat lah aku tanya kekawan yang pernah sampai ke sana.

Nasib baik lah sepanjang berada di sana... aku tak henti-henti dihubungi oleh orang-orang yang menyayangi aku... hu hu hu... tak sangka aku ada peminat... wah seronoknya. Bagus jugak, sekurang-kurangnya melancarkan lagi perjalanan aku di sana. Terima kasih, kerana sentiasa menghubungi dan mengingati aku... aku amat menghargainya.

Flight kami pukul 6.45 a.m... dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (Terminal 2) dalam pukul 9.30 a.m... lama jugak tu berada dalam pesawat. Aku memang mengantuk sangat... sebab malam tu aku tidur sejam je... pukul 4.00 a.m dah bergerak ke LCCT.

Sampai je di Airport, kami tunggu Ustaz kereta sewa. Aku sewa kereta Myvi untuk memudahkan pergerakkan sepanjang berada di Kota Kinabalu. Sewa kereta RM270 dan minyak kami tuang RM55 sampai di Airport dah merah... memang pandai betul budget.

Destinasi seterusnya kami bergerak ke Jesselton Point Terminal Feri Kota Kinabalu. Aktiviti hari pertama nak menjelajah pulau yang dikatakan sangat cantik tu.

Aku tahu pondok phone warna merah nie ada kat London je... tak sangka kat Malaysia pun ada... rugi kalau tak bergambar... nak pergi London tu, tak tahu bila... Aku bercuti bersama Anis dan suaminya... merangkap pegawai peribadi dia... rasa selamat sikit ada lelaki nie.. sorang lagi tu kawan sekolah Anis... tak sangka Nadia nie, cepat mesra dengan orang... pada hal nie kali pertama aku jumpa dia.

Tengok bot yang sedia menanti di jeti untuk membawa pelancong ke Pulau Manukan dan pulau-pulau sekitar nie... setelah semua tempah tiket dibuat... sewa bot RM250 untuk pergi melawat 4 pulau dan singgah di perkampungan air. Aku dah lupa bayaran apa seorang RM7.20... tapi oleh kerana kami tunjuk kad koperasi guru... nak menunjukkan kami nie kakitangan kerajaan... so dapat lah separuh harga... he he he... so kesimpulannya jangan lupa bawa lah apa-apa kad yang membuktikan kita nie kakitangan gomen.

Sebelum ke pulau, kami menjamu selera di Restoran Nasi Padang Ibu yang terletak di jeti berkenaan... harganya boleh tahan jugak... tapi memang sedap... hari ini dalam sejarah aku makan terung goreng banyak... selalu memang aku tak suka terung... standby lah RM 20 lebih untuk seorang... tapi sebenarnya bergantung jugak lauk apa yang kita ambil... kalau dah gaya makan mewah... tentunya duit kena mewah.

Sampai jugak akhirnya aku ke Taman Tunku Abdul Rahman, Pulau Mamutik... aktivitinya hanya cuci mata je... next time aku nak mandi.

Memang cantik lah pantainya... pasir yang putih.... kalau tengok kat belakang aku tu... gaya santai pelancong selepas penat melakukan aktiviti air... snockling.

Alamak, lupa pulak... benda alah nie... ada tu nama kat batu... tangan emas nie pun aku bergambar... tapi kali nie kurang sikit bergambar. Mood tak berapa baik dan mental tak berapa
stabil.

5 ulasan:

panda montel said...

dah sampai sabah ye cikhu? hehe

eeeda said...

Setelah sekian lama teringin ke Sabah... akhirnya berjaya jugak.

blogsicomel said...
This comment has been removed by the author.
laniey said...

Assalam.. Bole saya dptkn contact number sewa bot?

eeeda said...

Wasalam....
Pergi je di Jeti tu memang banyak orang yang sedia memberikan perkhidmatan... kena pandai lah mintak kurang... saya tak simpan nombor..