Wednesday, October 5, 2011

PERCUTIAN KE KOTA KINABALU PART 5

Balik dari Poring Hot Spring kami singgah di Taman Kinabalu... ada bayaran masuk gak... RM3. Di sini memang tak ada aktiviti pun... kami hanya sekadar pusing di dalam nie je. Jalan dalam nie one way tau... jangan jadi macam sebuah kereta tu.. tak perasan ke apa... salah masuk... apa jadi lepas tu aku pun tak tahu... masalahnya, jalan sempit... kalau dia nak pusing semula pun bukan senang. Aku harap dia selamat lah...

Singgah di Timpohon View untuk bergambar... kawasan nie sebenarnya viewnya cantik... tapi time aku sampai cuaca dah mula berkabus... kawan aku ada beritahu yang tempat nie memang cantik dan sangat sesuai untuk mereka yang giler bergambar macam kami nie... dan mungkin juga anda pembaca blog nie he he he.

Kenangan tu... bukan dapat selalu ke sana... so peluang dan ruang yang ada perlu digunakan sebaik yang mungkin. Penting sebagai koleksi peribadi kita pada hari ini... dan mungkin jugak untuk tatapan anak cucu kita akan datang... biar berpandangan jauh, tak rugi pun...

Dari kejauhan kita boleh nampak air terjun... kat sini memang sejuk.. suhu boleh mencecah 23 darjah selsius... seronoknya dengan tiupan angin yang mendamaikan. Bila lah gamaknya aku dapat peluang mendaki Gunung Kinabalu nie... nak ajak member nie temankan pun... kaki dia dah bermasalah... pemain ragbi biasalah kalau tak patah riuk tu tak namanya pemain ragbi.

Bukan tak boleh join group lain... tapi takut masa tak sama dengan kita.

Berbekalkan sarapan pagi di hotel je... kami tak makan tengah hari pun... sampai di Pekan Nabalu aku dah tak tahan lapar... aku cari pisang untuk alas perut... aku tertarik dengan pisang yang nie... namanya pisang tembaga... aku ingat buaya je... ada buaya tembaga...kerana warna aku jatuh cinta. Rasanya macam pisang biasa je pun.

So kami berempat mengerjakan pisang sesikat nie... nak berhenti makan kat kedai... tak berani lah... makan sebarangan. Kawan aku dah pesan... jangan makan di kedai sebarangan.

Sampai di Tamparuli kami nampak gerai orang menjual buah durian... kononnya nak merasa buah durian Sabah... you all nak tahu tak berapa harga sekilo... RM25. Buah yang aku pilih 2 kg... boleh kira sendiri reganya. Hu hu hu hu sungguh aku tak sangka.

Aku kalau musim durian punya lah mewah kat kampung... pilih yang sedap-sedap je makan... dah tu yang semalaman tak makan... kononnya dah tak sedap... nak makan yang baru gugur je.

Bila sampai di Sabah nie... baru aku rasa bertapa mahalnya harga untuk sebiji buah durian... jadi bersyukurlah kita yang selalu dapat makan durian dengan harga yang jauh lebih murah dan mungkin jugak free serta sedap.... bagi mereka yang ada dusun sendiri lah.

Dalam perjalanan kami singgah di Masjid Bandaraya Kota Kinabalu.... nie pun masjid terapung jugak... aku tak pasti sama ada air masin atau tak... kalau air masin logik gak sebab sebelah tu dah pantai. So bukan kat Ganu je ada... di Sabah pun ada masjid terapung... sebenarnya ada lagi di tempat lain masjid terapung nie.

Selesai solat, kami minum petang di gerai yang terletak berdekatan dengan masjid. Lepas tu kami berkejar ke Tanjung Aru... hu hu hu gigih sungguh aku and the gengs.. aku yang beriya-iya nak ke sana... sebab nak tengok matahari terbenam. Kalau ikutkan depa semua dah kepenatan... tapi dah driver nak ge... yang lain layan je lah.

Pantai Tanjung Aru memang cantik... hari tu memang ramai orang mandi-manda... tapi sayang cuaca tidak mengizinkan... so tak nampak matahari terbenam... ditutupi oleh awan tebal. Esok masih ada... sebelum gerak ke Airport, aku harus ke pantai terlebih dahulu untuk lihat matahari terbenam.

Alah Airport terminal 2 bukan jauh pun dengan pantai. Berjaya ke tak??? nak tengok matahari terbenam... aku akan post khas dalam label pemandangan... kat situ semua koleksi pemandangan yang indah-indah.

1 ulasan:

mR B said...

HI saya menawarkan perkhidmatan sewa kereta kat kota kinabalu dengan harga berpatutan ..Myvi auto 1.3 RM120 sehari .. saga blm auto RM120 ,nIssan Urvan 14seater RM350 sehari ambil lebih dari 3 hari boleh discount sila buat booking awal ya.. 0138999242 brandon.. or website kami kat www.kkrentacar.com