Wednesday, October 5, 2011

PERCUTIAN KE KOTA KINABALU PART 6

Shopping time... malam kedua kami di KK, kami keluar beli sedikit buah tangan untuk keluarga dan kekawan. Kali nie kami borong segala macam jenis produk yang berasaskan laut. Antaranya ikan kering, ikan bilis, belacan dan pelbagai jenis keropok. Sekotak tu beratnya lebih 20 kg... kesian laki kawan aku yang kena pikul.

Aku teringat masa ke Labuan... mak aku suka sangat ikan kering yang nipis tu... kebetulan kat sini ada... so aku borong 2 paket lagi... tak sempat dia nak merasa... malam nie dah nak berangkat ke tanah suci. Harap boleh tahan lah ikan tu...

Tu belum kira barang kecil-kecil... keronsang mutiaranya... key chain... dah biasa ke mana pun ada buah tangan untuk kekawan... so kalau tak beli tak seronok... sebenar dia orang tak kisah harga tu... mahalnya terletak pada kenangan barang tersebut.

Kalau ke Sabah, pasti kan balik penerbangan petang... pagi tu boleh pergi Sunday Market dulu... lebih kurang macam pasar pagi kat Shah ALam... macam-macam ada.

Aku biasa lah suka barang-barang perhiasan nie... gerai jenis nie dulu lah yang aku singgah.... tertarik lah pulak dengan siput Sabah... aku beli jugak lah 3 ekor buat kenangan... dah lama aku teringin untuk memilikinya... rumah anak buah aku ada 2 ekor... aku minta seekor pun tak bagi... katanya yang arwah ayah dia.

Teringat kawan nie call... tanya barang apa yang aku beli di Sabah.
"Sayang beli apa di Sabah??"

"Beli siput 3 ekor buat perhiasan" sambil gelak-gelak.
"Kat rumah tu abang tengok dah macam muzium... semuanya nak kumpul barang lama"
Dalam hati dah minat... tak boleh buat apa. Minat nie siapa pun tak boleh larang...

"Rumah isteri muda, dipenuhi dengan barang klasik... rumah isteri tua dipenuhi dengan barang mewah... tak adalah abang boring" sambil gelak... niat nak melawak je pun.

Kawan aku tu memang suka bergurau dan buat lawak.

Luasnya boleh tahan jugak pasar nie... lenguh lah berjalan. Kalau hari Ahad minggu pertama setiap bulan ada persembahan dari Seni Kebudayaan untuk menghiburkan tetamu dan pelancong yang datang ke Sabah... boleh dikatakan semua lagu yang dinyanyikan terdiri daripada lagu negeri Sabah dan jugak patriotik.

Gerainya di celah-celah bangunan... penuh sesak lah... nak selesa berjalan kena datang awal... time aku sampai nie dah pukul 9 lebih... kat sana dah panas...

Aku ada beli mug seramik... tapi sayang patah lah pulak tangkainya... silap aku tak masuk dalam beg pakaian... masuk baggeg selamat lah mug tu.

0 ulasan: