Saturday, August 8, 2009

MENDIDIK ANAK2

Hari nie aku terbaca dalam ruangan sms pembaca Harian Metro... satu kiriman yg aku kira sering diperkatakan dan setakat mana ianya dilaksanakan di sekolah. Kita selalu dengar disiplin murid semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini....kalau nak salahkan....siapa yang perlu dipersalahkan.... ibu bapa?, guru sekolah rendah?, guru sekolah menengah??? ataupun murid-murid itu sendiri? Semua pihak akan menuduh antara satu sama lain. Kesudahannya semua masalah tidak akan selesai.

Sebagai seorang guru kita akan jumpa seribu macam ragam ibu bapa atau penjaga....ada yang datang.....
"Cikgu didik lah anak saya, kalau dia tak dengar cakap pukul lah...saya tak kisah yang penting anak saya tak cedera."
"Cikgu anak saya nie, nakal sikit tolong tengok2...kalau perlu rotan...rotan je cikgu...kat umah saya pun rotan"

Aku kalau ibu bapa dah beri kebenaran mcm tu...ada jugak aku ambil tindakan....kalau tak... tak berani aku...silap2 ari bulan, aku kena buat surat berjela-jela...untuk pihak nie...pihak tu....tak sanggup aku... Kawan aku pernah kena... gara2 ibu bapa lebih percayakan anaknya... bila parent dah buat report... nak tak hendak....salah ke tak...cikgu tu kena buat laporan untuk banyak pihak... Niat kita baik nak mendidik anak murid...tp alih2 menyusahkan kita balik...

Tak dinafikan ada juga guru yang bertindak diluar kawalan sehingga mencederakan murid...kita kena lihat balik..bilangannya telalu kecil...selalunya guru yg mengalami masalah dalaman je bertindak sedemikian rupa....dan bertapa ramai guru yang bertindak dengan waras untuk mendidik anak2 muridnya...

Sepanjang 10 tahun aku mengajar... banyak pengalaman suka duka sebagai seorang pendidik. Pengalaman yg nie, aku simpan bertahun2.... kerana takut... sebab bertindak mengikut emosi yang kurang stabil... Memang setiap tahun aku ditugaskan mengajar kelas paling hujung... saya yg menurut perintah.... aku tahu, ada guru yg tak sanggup nak mengajar... bila dapat kelas hujung je... sanggup ge mengadap....

Kalau dia cikgu...dia tahulah kelas hujung nie mcm mana....betul2 menguji kesabaran.....tapi hari yang hendak dijadikan cerita tu.... kesabaran ku betul2 tercabar... setiap cikgu ada stail yg tersendiri...betul tak cikgu2???? Jenis aku, tak kisah tak pandai...aku boleh ajar ikut kemampuan mereka....kalau matematik tu...kelas hujung nie 5 soalan pun belum tentu siap....Pernah sekali tu...soalan yg sama... aku photostat dalam bentuk potrait dan dalam bentuk landscap....tak boleh jawab...walaupun dah bincang jawapan masa kali pertama buat...

Alkisahnya, Sorang murid nie....memang dah banyak kali aku tegur.... tak pandai tak pe...tapi jangan kurang ajar....aku cakap...dia buat suara latar...aku cakap, dia buat suara latar.... masuk kali ketiga aku tegur....buat lagi.... apa lagi... satu tamparan hinggap dimukanya.....tak sampai 5 minit lekat 5 jari aku kat mukanya.... dia buat bodoh je...tapi aku dah mengelabah.... dalam hati mati aku kali nie....mana tak nya... kat buku rekod dah ditampal ....murid tidak boleh disentuh.... tak pe ah , nak buat mcm mana benda dah berlaku....sebelum kuar sempat lagi aku pesan kat anak murid aku nie...
" suruh ayah kamu datang sekolah jumpa dengan cikgu....
" dalam hati..kalau dtg betul mati aku...

Hu hu lega....ayahnya tak datang...so aku agak dia tak bagi tahu kat ayah dia...tapi yang seronoknya ...sejak ari tu...masalah disiplin kat kelas aku ok sikit...mungkin yang lain pun takut akan kena benda yang sama....kalau buat perangai... Sejak kes tu...aku pun serik jugak nak lempang lagi....

Bila keputusan UPSR kuar... budak yg aku lempang tu lah yang pertama... datang jumpa aku....
" cikgu2....saya lulus mate..dapat C...terima kasih cikgu" rupanya tu je subjek yg dia lulus...

Masa tu seronoknya tak terkata...bila anak murid lulus. Bagi guru, kepuasan mengajar. tu..apabila anak didiknya berjaya...

4 ulasan:

ZaliMuda said...
This comment has been removed by the author.
kin hashim said...

Zaman sekrg dan zaman dulu berbeza. Kalau dulu, cikgu2 lah pengganti ibu dan ayah di sekolah dalam mendidik anak2, mungkin dalam hampir semua segi. Ibu bapa bagi kepercayaan penuh kat cikgu2. Zaman sekarang, banyak ibu bapa yg terlalu memanjakan anak2, dan terlalu berkira dgn cikgu. Silap anak kemudian kira, apa yg tak kena, cari dulu silap cikgu. Itu antara cabaran cikgu2 hari ini.

kin hashim said...

komen pertama tu saya delete, sbb tersilap guna akaun husband.. sori ye.. :).

eeeda said...

Itu lah silap masy. kita. Kalau dulu dalam mendidik anak2 nie ada byk mata... jiran...pak cik, mak cik, sekarang diberitahu...katanya sibuk jaga tepi kain org...