Sunday, July 28, 2013

PILIH JENAMA ATAU KESELESAAN

Semalam aku berkesempatan pergi membeli-belah di Jaya Jusco Bukit Tinggi Klang. Jauhnya tempat aku bershopping... bukan bershopping apa pun... just beli sandle dan handbeg je pun... orang selalu tanya aku...

" Kenapa tak pergi ke Sogo banyak pilihan handbeg cantik-cantik..."

Aku nie jenis tak suka bersesak-sesak... berasak-asak... aku lebih suka tempat yang selesa untuk memilih... dan mudah untuk membayar... kalau tempat ramai orang jenuh beratur menunggu giliran untuk membayarnya. Tahun sebelumnya aku pergi lepas waktu kerja... memang lapang sesangat.

Lagi satu aku tengok orang jugak nak ajak membeli-belah... member aku sorang nie memang senang... he he he tq my friend. Selalu kita orang akan meronda tak lebih 3 jam... sebab kami akan pergi tempat barang yang nak beli je. Kan senang macam tu... jimat masa dan boleh kontrol belanja.

Sandle nie dah lama aku teringin... so raya nie ingat memang nak sambar le... pada aku tak kisah jenama apa pun... harga berapa pun... janji selesa dan mampu milik... murah pun kalau aku suka... aku beli je... mahal pun kalau time tu ada duit aku beli je... tak ada siapa pun nak kontrol duit aku...

Sambil aku mencuba sandle dan menunggu juru jual mencari saiz yang aku nak... datang seorang kakak nie... dok membelek-membelek sandle yang berkenan di hati... sambil tu dia pun bertanya kepada juru jual...
" dik tak ada diskaun ke scholl nie??"
Dalam hati aku.. dah banyak kali aku datang tak pernah tengok ada diskaun... walaupun jenama lain bagai nak rak beri diskaun.
Kakak tu pun, minta lah kat suaminya untuk dibelikan sandle tu... sekali si suami tengok harga terkejut... lagi berapa henggit je RM200... baru sandle. Si isteri nie agaknya memang dah lama berkenan gamaknya...
"Abang boleh lah... abang tak nak beli yang lain pun tak pe... dapat sandle nie jadi lah"...rayu si isteri.
Lakinya masih berkira-kira... memikirkan harga.

Dah dapat sandle aku... aku pun berlalu meninggalkan si isteri dan si suami... beli ke tak... aku tak tahu... yang penting aku dah dapat sandle aku... harganya sama dengan sandle si isteri tu minat.

Balik ke rumah aku teringat kisah di JJ siang tadi... bersyukurnya aku ada kerja... ada gaji sendiri... nak beli apa yang berkenaan dihati... boleh beli... tak perlu nak mintak-mintak dengan orang. Orang yang tak bekerja... orang yang tak ada gaji... semuanya kena fikir dan tunggu orang belikan... kalau dapat suami tak kedekut kira ok lah. Dapat si suami kedekut... alamaknya melopong lah.

Walaupun aku punya duit... tapi aku tak suka membeli barang yang tak perlu dan membazir... kalau aku beli pun memang yang akan digunakan... kalau boleh aku akan guna semaksima yang mungkin... tak pun aku akan beli barang yang mahal sikit untuk hari-hari tertentu... seperti hari raya dan hadiah besday aku... untuk menghargai diri sendiri yang penat bekerja. Tak salah kan... nak tunggu orang beli kan... tak tahu bila akan dapat.

Kesimpulannya, kalau kita rasa kita susah... sebenarnya ada orang lain yang lagi susah daripada kita. Bersyukur lah dengan apa yang kita ada... dan dengan rezeki yang kita dapat. 

3 ulasan:

nohas said...

Kasut2 Scholl memang tahan lama dan selesa dipakai..memang berbaloi dgn harganya..

eeeda said...

Boleh tahan lama, mahal pun tak pe... sama jugak beli yang murah... kejap kan nak kena beli lagi.. dah tu tak selesa...

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.