Saturday, March 6, 2010

DAH NAMA KEPERLUAN, DAH TENTU PERLU

Betul lah, kata orang tua2 sediakan payung sebelum hujan.... jangan dah hujan baru terhegih2 nak cari payung. Lepas tu mula lah basah kuyup. Lepas raya cina ari tu.... hidup aku memang tak terurus. Dalam kepala otak nie mcm2 dok fikir. Pegi bank, no lain yg dipanggil... aku pulak yg ge... nombor pun sampai tak cam.... ustaz ckp lain... lain mesej yg aku terima....kakak ko nie pening ustaz....

Mana tak nya berulang dari Klang ke Sg. Buloh.. puh boleh tahan jauh tu. Pukul 5.30 a.m dah bangun. Pukul 6.00 a.m belum masuk waktu subuh dah gerak. Sembahyang pun kat Plaza Tol Sg. buloh. Mcm tu lah rutin aku 3 minggu nie. Penat badan. Terima kasih anis bagi aku tumpang sementara kat umah ko... Ada juga yg aku travel dari Cheras.... jaraknya lebih kurang je dengan Klang.

Mana tak penat nya, semua kena fikir sendiri.... semua nak kena urus sendiri...semua nak kena buat sendiri. Tu lah antara kekurangan hidup sorang dgn org yg hidup berdua nie.


Dua minggu lepas, menguruskan komplen tentang kerosakkan umah. Adalah beberapa part yang retak.... lantai, dinding... minggu lepas aku pe, pekerja dah buat, cuma belum cat je lagi. Ikutkan bulan 7 nie dah habis tempoh nak komplen apa yg patut. Sempat lah aku... duduk dan tengok yg mana bermasalah lagi.... ada masa lagi, untuk buat komplen. Minggu lepas beli pili paip bilik air lah, pili shower lah... dan segala tempat yang ada paip lah. Settle bab pili2 nie. Aku beli pekerja tu yg tolong pasang...

Ari Isnin baru nie menguruskan orang yang nak pasang grill. Dia janji 2 minggu boleh siap. Tadi dia call ari Isnin nak pasang.Petang tadi dia dah hantar segala grill tu kat umah. Lebih cepat drpd apa yang dijanji. Nie dah kira bagus.

Ari Khamis pe beli tangga, nanti nak ukur rill langsir. Aku dah tanya rill yang biasa sekaki RM1. Aku beli mana yang patut je lah... bujet tak berapa nak ada... janji aku dapat pindah masuk... yang lain2 tu perlahan2... tak gitu kekawan kan. Patut lah orang buat loan nak masuk umah baru.... buat mana yg patut pun main ribu2 nie... penat jugak mcm nie....

Semua keja nie aku uruskan dalam masa 3 minggu dei... ari Isnin nie nak pe KL ada urusan sikit.... Ari Selasa petang lah kot nak pasang lampu kipas... itu pun mana yang patut je aku pasang. Nasib baik dah ada org yg nak pasang... harganya boleh tahan... aku puas hati... Bilik aku pakai kipas bawah dulu...Pangantin baru hadiahkan aku kipas satu....sempena masuk umah baru. Fasa kedua nanti baru pasang yg lain2 tu....

Ari Khamis aku nak cuci umah... nie nanti nak cari kawan yang ada kelapangan ari berkenaan. Hari Jumaat malam aku nak angkut barang. Angkut malam, mcm nak lari drpd bayar sewa lah pulak... nak buat mcm mana time tu je orang yang nak tolong tu ada kelapangan.

Time cuti sekolah nanti boleh lah aku mengemas apa yang patut.... poyo je kan. Mcm banyak no barangnya. Aku tak ada barang pun.... cuma kotak2 sampah aku je yg banyak... tapi nak angkut dengan keta pun jenuh gak... alang2 biar je lah sekali jalan. Selesai satu masalah.

Ari Khamis meeting... aku terkejut gak bila GB tanya aku....
"faridah kamu tak nak mohon kuarters ke?"
Aku dgn 2-3 org cikgu nie mcm terpinga2 .... mana dia tahu aku nak pindah... pelik kan.... GB nie mesti ada spy.... tak pe cikgu... lepas nie aku dah tak pindah umah... tapi pindah sekolah lah pulak...

Selama tempoh aku duduk KL nie.... ini umah ke berapa ha aku pindah.....dari Segambut ke Bukit Jalil, lepas tu ke Lestari Perdana, lepas tu ke Kepong Prima, lepas tu ke Kuarters, lepas tu ke Kg. Melayu dan last ke Seri Pristana. Ini kali ke7 aku pindah randah. Mak aku ckp org yg suka pindah2 nie..... tak lekat abu kat dapur....

Lepas nie aku akan berulang dari umah ke sekolah lebih kurang 17 km je..
Tapi terpaksa tempuh 8 lampu isyarat.... dan
Kalau ikut h/way terpaksa bayar tol RM2.20. Jauh sikit lah pusing ke belakang. Tak kisah lah..

Biar kecil, janji tenang... duduk umah sendiri.
Biar murah, akhirnya jadi hak milik sendiri..
Biar kosong, asalkan boleh berteduh daripada panas & hujan

Nak senang, bukannya senang...
Nak selesa, kena usaha tanpa mengenal erti putus asa...

2 ulasan:

norsharizan said...

saja jer tumpang lalu nie..:-) akak sabar banyak2 yer..ada hikmah disebalik pe yg berlaku..

eeeda said...

Klu kita selalu berfikiran positif kan bagus....