Saturday, April 11, 2009

CATATAN SEHARI

11 April 2009

Ari nie aku ada peperiksaan di Dewan Peperiksaan Universiti Malaya. Ini merupakan paper aku yg ke 2. Paper Mate. Pukul 5.30 kawan aku K.fatin dah kejutkan...bukan apa takut aku tak jaga. Yalah malam tadi baru baca buku....Aku dah janji dgn dia nak beli sarapan di restoran jejantas sg. buloh. Tepat 6.30 aku kuar rumah....kebetulan nenek balik kampung di Sungai Besar. Risau terlambat...Aku beli teh tarik 2 dan nasi goreng 2...apa pun yg penting makanan mesti ada..nanti lapar susah..K.fatin lg lah 2 orang lagi cepat lapar.

Sampai di UM lebih kurang pukul 7.00 pagi. K.fatin pukul 7.40 baru sampai almaklumlah jauh nun di Sepang.. Kami bincanglah apa yang patut sebelum pukul 9.00. Dalam dok bincang kawan aku k.ros dan k.an call tanya aku beli tak sarapan. Makanan tadi tu...kami kongsilah 4 orang..tapikan kalau makanan berkat sikit pun rasa kenyang. Bolehlah alas perut sampat habis exam ari tu.....Kali nie aku tak kuar awal...asyik salah je...banyak masa habis dok buat soalan sama....

Habis exam aku janji dengan kwn aku...ani dan ada sorang lagi cheong nak belanja kat cafe....tapi tak buka pulak ari nie...ani nie...exam jugak tapi pukul 2.00 nanti..konon2 nak belanja mkn tengah hari le....tak ada rezeki dia ari tu....So aku pun ajak cheong mkn kat luar UM le....aku tanya dia mana selalu dia mkn....dia bagi tahu selalu mkn kat kedai cina....Aku pun apa lagi... bawa makan kat Shah Alam di restoran D'Teratai sambil sembang2. Dia dok cerita negara2 yang pernah dia lawati....semasa belajar di Jerman.

Pukul 2.30 aku hantar dia di LRT Kelana Jaya....aku teruskan perjalanan ke sg. buloh. Penatnya time org balik kerja...jalan jem...sampai ke Bandar Utama....aku dok fikir pkl 4.oo nanti nak ge ambil budak camping di Hulu Klang....tapi jalan nak menghala ke Kepong jem giler....tak bergerak..ekornya dah sampai ke komuter sungai buloh. Sampai sekolah aku sempatlah siapkan kerja sekolah mana yg patut...tak ada cara lain nak jemput murid....Kami guna high way jalan duta, masuk jalan kuching...la kawan aku nie...follow belakang tak tahu jalan...penatnya....tertungggu nie...nak bawak laju kot dia tertinggal sesat nanti aku yang susah...

Sampai sekolah 6.45 petang. Penatnya...tiba2 aku teringat kawan aku yang terlibat dalam kemalangan membawa murid...mungkin jugak dia penat. Mcm mana aku rasa penat. Mungkin salah satu kita nie....sanggup nak buat semua kerja sebab tak nak org kata....mentang2 belajar semua tak boleh buat...tapi sebenarnya kita dah tak mampu....akan menyusahkan org lain jugak kan...

Apa pun... apa yang aku harapkan...mereka faham keadaan org lain....Memang aku jenis yg tak suka menolak apa pun yang orang suruh tapi...sampai satu ketika aku dah tak mampu untuk melaksanakan.....

5 ulasan:

kin hashim said...

Gambar2 tu boleh buat nampak lagi besar. Maximisekan border dia. Tarik gambar ~ kat menu border; canvas border. Cubalah :).

~Insan Biasa~ said...

wei...cantik arr sekolah ko..

su said...

yer lah kak farid...kita sebolehnya2 tak mau menolak keje sebab bersyukur dengan kemudahan di sekolah ni n taknak menyusahkan orang lain tapi yang ralatnyer ada org langsung rileks...baru dapat satu keje terus jumpa guru besar n bagi 1001 alasan..hangit jerk
Antara sebab2 yang selalu didengar pasal agihan keje ni
1)sambung belajar..takde sape suruh
2)duduk kuarters takkan takleh datang sekolah
3)penyapu baru..kita kasi banyak sket jawatan (baru posting)
4)dia takde komitmen lain (bagi yang bujang/takde anak lagi)


Antara ayat yang pedas su dgr masa praktikum fasa 2 di SK Methodist Ipoh (fobia sampai skang)
5)diploma kan pandai dari sijil...takkan itupun nak kami ajar!
6)muda lagi dah tak boleh itu tak boleh
7)haik belajar ape kat maktab..itu tak tau ini tak tau
8)muda camnilah kene keje kuat
9)budak2 diploma mana reti ngajar..tak layak jadi cikgu sek rendah...muda sgt..patut ngajar tadika.
10)ingat kita tu walaupun ada diploma kami ni guru sijil..kami lebih pengalaman..apa2 kene tanya ..jgn berlagak pandai...kami dah lama ngajar byk asam garam kami
(daripada ayat2 di atas mengajar su
a)jgn kate tak tau pada benda yang kita tak cuba lagi kecuali kita dah cuba dan pasti mmg kita takleh buat
b)hormat pada guru senior
c)selalu bertanya
d)sentiasa belajar meningkatkan ilmu di dada

~Insan Biasa~ said...

kat mana2 sekolah tentu ade cerita macammni su....susah nak jumpa kalau ade la sekolah yang clean daripada citer2 gini. sijil vs diploma vs kpli . hohohoho tapi pleassseee la , budak2 tu tak tanya pun cikgu dia ada kelayakan yang mna...semua pun dia panggei 'cikgu' gak! so tugas kita semua sama saja.

Diakhir kesimpulan...sabar aje lah...,kita jaga kerja kita,kita buat kerja kita , mana yang terdaya...tinggalkan nama yang baik kat bibir2 orang sekeliling kita...lain2 tu abaikan je la...

eeeda said...

Kpd kin hashim tq atas tunjuk ajar...

Kpd ani tq atas pujian sek aku...tu sayang nak pindah...

aku setuju pandangan ani tu...
Kepada su..nasib kita nie serupa je....