Monday, April 27, 2009

MISI KE JASIN

Hujung minggu biasalah rutin aku....bangun pagi basuh kereta....kecuali ada aktiviti lain....tuan pun belum mandi....keta dulu yang mandi.... baru lah tuannya pulak mandi....Dalam pukul 9.00 dah settle bab keta.....aku mandi....lepas tu apa lagi, layan lah laptop....padahal malam tadi aku layan jugak sampai 4.00 pagi....Aku rasa mcm boring je...duduk kat umah....baik aku ge jalan2....ke mana ha???? Dalam hati Melaka kot....Last minute punya plan....aku saip2...start keta kuar....apa pun singgah jap restoran jejantas sarapan pagi dulu....lepas tu aku pun bergerak lah ke Melaka....destinasi yang ingin di tuju Jasin....Aku memandu dengan berhemah sekali....sambil layan celoteh dj2 dan lagu2 yg diputar di radio.....

Sampai di tol Jasin lebih kurang pukul 1.00 petang....aku bayar tol RM18.70....ok lah jalan selesakan, bayar lebih sikit...aku cari pam minyak....nasib baik ada Petronas aku isi minyak....sambil tu aku tanya orang kat situ, di mana lokasi Taman Jasin Height.....masa orang bagi tahu...aku angguk2....kononnya faham.....tak pe lah aku pun....jalan....tak tahu ke mana aku pergi....tahu2 dah masuk kg mana2 entah....Tak pe lah...aku nie jenis muka seposen....aku nampak ada orang jual air tebu....aku singgah lah minum....memang aku suka air tebu pun...tapi misi pertamanya nak bertanya taman tu...adik nie...bagi lah peta....lah rupanya dekat je tempat tu......jumpa je stadium Jasin....terus je naik bukit dah jumpa...ha...lega...sebenarnya jalan sorang nie...ada baik buruknya jugak....tapi aku suka jalan sorang....suka hati aku nak ge mana pun.....Dah berjaya misi aku ke Jasin....

Kawan dah amanahkan suruh tengok kan umah....tak sedap pulak tak ge....Poyo je, bawa lah aku kunci sebandel....padahal umah tak berkunci pun.....

Gambar nie...bukti semua owner kaya2.....bayar bulan2 hampir cecah RM800....Lorong umah nie...hanya ada tiga buah umah je orang duduk....hujung sekali....gambar atas kiri....dari umah kawan aku ke bawah kosong...tak ada orang duduk....sebelah tu barisan hadapan umahnya ke bawah pun semua kosong.... Gambar bawah kiri, berhadapan dengan umah kawan aku ke atas pun kosong.....semua kosong lah senang....

Umah nie sebenarnya end lot....memang luas jugak kawasan tepi....cantik kalau terjaga....tapi bila terbiar mcm umah terbengkalai dengan rumput yang panjang....hakikatnya dah dapat cf daripada majlis daerah....tapi ownernya kaya2....beli umah biar je....termasuklah kawan aku...tak pernah tengok pun...dan tak tahu pun lokasi umah dia beli kat mana.....yang dia tahu daerah Jasin...

Ini lah keadaan umah yang sungguh menyedihkan....semua wayering habis dikebas oleh manusia yang tidak bertanggungjawab....sebenarnya aku nak masuk pun takut....kot2 ada mahluk yang menghuni umah nie....tapi aku beranikan diri...memang tiada langsung yang tinggal....cover plug je yang bersepah....pintu...cermin masih lagi ok....tapi sinki memang dah selamat..

0 ulasan: