Sunday, January 3, 2010

BERDUA LEBIH BAIK

Azam aku tahun baru apa ha????.... belum sempat lagi nak fikir..... masa balik kampung semalam tu.... aku tengok mood ayah aku ok je.... so aku saja nak tengok riaksi dia.... kebetulan dia dok ceta orang nie tak jadi bertunang.... orang nie kawin dengan orang tu....

Ayah aku nie memang mengikuti perkembangan kat kg .... mana tak nya 2-3 kali sehari ge kedai kopi....lepas tu balik ceta kat kami....larat dengan tak larat je nak melayan.... tapi tu lah bukan dgn semua orang dia boleh menyembang dgn dia....

So pun buka lah ceta yg tak macam ceta nie.... kira pertanyaan..... yg mengharapkan ada jawapan...

" Ayah kita ingat tahun nie nak kawin lah" dengan confidentnya.... walaupun belum jumpa calonnya...
"Molek lah tu...nak tunggu apa.... putus hell (putus haid) baru nak kawin." selamber je dia tibai aku.
" Kita ingat nak cari yang jauh sikit, belah utara ke....."
" Bak po tak ambil orang Sabah Sarawak nu...." nada perli ke..... betul2 ke...aku pun tak pasti....

Tak pe lah lepas tu aku ceta lagi....
" Ayah yang nie tua sikit"
" Bak po tok cari hok dah pencen, senang nak masak nasi ko mu" aduh ayat makan dalam je....

Tak pe lah last aku bagi tahu....
" Ayah orang nie ada anak 4 orang"
" Sikit sangat anak dia.... bak po tok cari hok banyak lagi"

Last sekali aku tanya ayah aku....."Ayah nie, ckp betul2 ke? atau pun perli kat kita????"
he he he dia gelak kat aku....

Sebelum naik keta sempat lagi aku ulang tayang soalan yang sama, ayah nie perli ke betul2..... "Ikut mu lah.... janji cari orang yg suka ko mu.... ada ko orang nak ko mu nie????, malas lagu nie.... aku takut no benci ko mok tua je"
Aduh aku tanya sikit je... orang tua nie ulas panjang berjela... boleh tahan gak ayah aku punya lawak...nak tahu perli ke, betul2 ke.... kena tanya mek aku....aku tahu lepas aku balik mesti depa berdua tu sembang pasal tu.....

" Tak pe lah ayah kita balik dulu..... lain kali kita sembang"
Salam2, start keta terus balik KL.....
Tak tahu lah bila pulak dapat balik tu.....

6 ulasan:

ONE ZABA said...

ikut pada jodoh je la....

kami doakan agar jodoh ko tu dipercepat dan dipemudahkan.

relevan said...

Sampai jodoh kan kawen jua ko eeeda..

UstazCahaya said...

Salam Cikgu. Menarik story ni dan menghiburkan sehingga saya tersenyum sendiri;-) Cool je ayah cikgu tu ya pandai melawak lagi.

.: mama cute :. said...

smoga bertemu dengan orang lebih baik dari sebelumnya :)

kin hashim said...

kelakar la ayah eeeda ni..hehehhe.. macam sporting je.

Saya doakan tahun ni, eeeda akan jumpa dengan calon yg sesuai, lelaki yg soleh,dan yg penting juga, dpt restu daripada mak dan ayah.. amiin.. :). Ramai yg tolong doakan utk eeeda nih.. insyaAllah akan sampai masanya :).

eeeda said...

Terima kasih kpd semua kerana doakan yg terbaik untuk ida...