Saturday, February 5, 2011

AKU BELUM BERKEMAMPUAN

Tahun nie, di awal persekolahan.... aku memang bersemangat. Almaklumlah tahun nie dapat mengajar Matematik Tahun 6. Dalam kepala nie... macam-macam nak buat. Pemilihan bahan untuk kelas pagi le... kelas malam lah.. dan aktiviti di dalam kelas...

Siap pilih lagi ari apa nak ajar kelas malam... so aku pilih lah Jumaat malam. Sebab aku nie memang jarang balik kampung pun. Tapi last sekali aku dapat tahu kena mengajar Bahasa Melayu lah pulak untuk kelas malam... terus menjunam semangat aku. Paling aku tak suka, ajar kelas orang... ya lah aku nie bukan sehebat mana pun... takut nanti tak sama pulak dengan guru kelas tu ajar.

Sampai hari nie masih lagi dok fikir nak terima atau pun tak... mengajar kelas malam tu... Nak buat bahan sendiri aku memang belum berkemampuan lagi. Masih lagi dalam belajar, mencari cara yang terbaik untuk mengajar Bahasa Melayu di sekolah SK.

Cuti sempena Tahun Baru Cina sempat lah juga menaip semula soalan karangan upsr tahun-tahun lepas dan peperiksaan percubaan negeri-negeri tahun lepas. Ingat kalau mood dah kembali stabil nanti... aku nak ajar penulisan bahagian B je. Kelas malam 1 jam 30 minit. So, 3o minit boleh gunakan untuk bincang isi dan 1 jam lagi murid mengarang. Isi untuk semua tajuk tu, belum berkesempatan lagi nak buat. Dalam perancangan memang nak buat. So next time mengajar kelas peperiksaan senang banyak le.


Setiap orang punya cara tersendiri...
Tapi objektif yang ingin dicapai tetap sama...

0 ulasan: