Sunday, February 27, 2011

CABARAN DALAM PENDIDIKAN

Aku tertarik dengan info yang dikongsi oleh rakan guru yang baru balik dari taklimat disiplin... perkongsian nie... bukan lah secara formal... hanya sembang-sembang di meja makan. Sebelum nie kami cikgu-cikgu memang ada garis panduan tersebut. Aku tak ikut sangat pun... bukan kata aku nie kaki bangkang... aku lebih suka buat sesuatu sekiranya memberikan kebaikan kepada murid tersebut.

Cikgu memang dah sedia maklum...
  • Tak boleh rotan, nie memang sah-sah tak boleh.
  • Tak boleh denda murid - apa bentuk denda sekali pun.
  • Tak boleh marah - termasuk lah dalam bentuk aspresi muka.
Senang ceta, tugas guru hanya mengajar sahaja... yang lain tak boleh buat. Mereka tak berada di sekolah boleh cakap.... ini tak boleh... itu tak boleh... cuba mai masuk kelas tengok macam mana anak-anak kita punya perangai. Satu kelas 40 orang murid... 40 punya perangai.

Kalau lah semua guru yang ada nie ikut peraturan di atas... tak payah cakap di sekolah menengah susah nak kawal disiplin.... di sekolah rendah pun kita dah boleh tengok macam mana hebatnya.

Aku cakap terus terang... murid kita ramai yang tak siap kerja rumah... tak beri salah... sebab nanti ada parent yang rajin... tanya anak dia
"cikgu ada beri kerja rumah tak?" kalau tak diberi dikatanya cikgu malas.
Bila diberi, anaknya tak buat.... nak didenda... salahnya cikgu.
Kesimpulannya, beri atau pun tak sama je.

Kelas hujung memang aku tak pernah beri kerja rumah... sebab tu lah, aku ajar nilai murni... tiga hari baru siap.
Hari pertama baca.... dan gariskan ayat yang mengandungi nilai. Lepas tu salin dalam buku.
Hari kedua tulis nilai dan buat penerangan. Salin lagi dalam buku.
Hari ketiga buat dalam bentuk perenggan... dah siap baca. Lepas tu salin dalam buku.

Itu baru nilai murni. Kalau karangan 2 hari baru siap. Itu pun isi tempat kosong je.... nak menyalin tu makan masa murid-murid kelas hujung nie. Kelas hujung memang aku tak denda kalau tak siap keja.... buat lah setakat mana yang mereka mampu. Mereka seronok datang sekolah dan seronok time aku mengajar pun dah cukup baik.

Situasi hari ini guru berada dalam keadaan serba salah... bukan senang nak mendidik seseorang menjadi insan yang berguna. Orang dulu-dulu hantar anak ke sekolah, diserah bulat-bulat kepada guru untuk mendidik anaknya... hari ini berbeza... kalau macam kat Ampang tu parah gak... harapkan pagar, pagar makan padi. Kalau guru berperangai macam nie... macam mana orang nak hormati.

Kepada ibu bapa fikir-fikirkan lah... dalam usaha mendidik anak adalah tanggungjawab bersama... guru boleh beri kerja rumah... di rumah tugas ibu bapa untuk memantau anak-anak supaya menyiapkan kerja yang diberikan. Luangkan lah sikit masa bersama dengan anak-anak untuk temankan mereka menyiapkan kerja rumah.

Anak melayu nie selalu dimanjakan... dari segala segi...
Akhirnya diri sendiri juga yang rugi...

2 ulasan:

Cikgu Fatin said...

setujuuu...
bdk2 sekrg memang manja. budak2 seklh ni jenis cikgu tolong byk, harap mereka nak usaha sendiri ada le sorang dua yang buat. yg len tu buat sakit ati je.

eeeda said...

Kita yang cikgu nie memang kena sabar lebih kan...