Friday, February 25, 2011

SERVICE RUTIN

Sepatutnya nak hantar service ari Jumaat... call member dia kata bengkel penuh kereta... mungkin hari gaji kot... masing-masing ambil peluang nak service kan... sementara duit masih ada. Tak pe lah... lagi pun ari Jumaat aku ada kerja di Kelana Jaya... kalau tak, aku tak kisah... lambat pun.

Mulanya nak hantar ari Isnin... tapi bila fikir balik macam tak boleh je... aku tekan clucth macam ada benda tak kena... so semalam kena pe hantar jugak lah. Aku nie kalau hujung minggu berjalan merata... Sg. Buloh ke Puchong.... Puchong ke Cheras... malam balik ke Sg. Buloh... memang rutin setiap minggu. So kalau kereta tak sedap sikit je... memang hantar ke pomen terus... takut jugak kena tengah-tengah jalan.

Aku pe hantar bengkel dan dia hantar aku ke sekolah... konon nak siapkan kerja... hampeh, satu benda pun tak buat... jumpa mak cik guard ajak pe tengok kawan sakit.... aku ge lah sekali... memang dah lama tak pe tengok.. dah sampai sana jumpa pulak jiran lama... dia beritahu pulak jiran setangga kami bersalin... menyinggah ke sana pulak... sudahnya pukul 1.00. Call member pomen tu... dia hantar keta depan sekolah... sebab lepas nie nak bergerak ke Shah Alam pulak.

Biasanya aku beri check list je kat member aku tu nak tukar apa... senang nanti kalau cakap je... mesti ada yang lupa. Lain-lain, aku suruh lah dia tengok apa yang patut kan... aku berterima kasih sangat lah kepada member nie... banyak membantu pasal keta.

Semalam service rutin je.
  • Tukar minyak pelincir - Petronas syntium 800 (15w-50)
  • Tukar plug
  • Tukar cleaner air filter
  • Tukar Fuel Filter
  • Tukar kipas radiator - sebab pusingnya macam dah gelong sikit.
  • Tukar cable clucth - rupanya rosak... tu susah nak tekan.
  • Check seat belt- aku repair sendiri... lepas tu salah pasang... last sekali suruh pomen tengok.. lepas tu siap kena gelak dengan member...he he he he..
  • Check meter - selalu je tak betul... ingat kabel kat gear box terputus... rupanya dah terputus terus.... kena tukar baru... budget tak cukup... reganya dalam RM450.
Semua service semalam campur upah... campur minyak pelincir aku beli sendiri dalam
RM 277.00.

Semalam sampai umah aku check keta.... so aku jadi pelik lah pulak, kipas radiator warna hitam... call member, takut lah dia tukar yang jenis lain ke... rupanya dia ambil yang ada kat bengkel.... kipas tu comot sikit sebab kena minyak... so dia cat lah... kekawan punya pasal bagi free je. Terima kasih Apis.

Semalam drive keta baru service... memang terbaik lah.... sayang kat my car nie... nak jual tak ada... kalau nak beli... beli yang lain, tu pun tunggu berdua he he he he.

Kereta dipakai setiap hari...
Untuk kemudahan tuannya sendiri...

Jadi kuar duit tu jangan kedekut...
Untuk repair apa yang patut....

Supaya tak batuk, di tengah jalan...

0 ulasan: