Tuesday, February 16, 2010

DAH SAMPAI MASA, NAK BUAT MACAM MANA

Semalam aku ke bandar Jerantut.... memang niat di hati nak tukar minyak hitam.... dah cukup masa pun.... so aku ke kedai cina yang biasa aku repair tu.... apek nie.... kata je raya, tapi ari Sabtu aku balik buka, Ahad buka, Isnin buka,.....ari Selasa lagi lah buka.... masa nie dah pukul 6 petang.

Aku bab keta aku jaga.... benda yang aku paling sayang keta lah.... sebab apa aku sayang.?... keta nie lah yang bawa aku ke mana2.... tu sebab, bila rosak sikit je aku terus repair.... sebab aku sayang. Diri aku sakit pun belum tentu lagi aku nak ge klinik.... tapi keta meragam sikit je aku terus hantar bengkel. Kalau dah sayang, sanggup lakukan apa saja.

Bila dah naik tempat tinggi... baru lah nampak minyak hitam kuar.... walaupun tak banyak, tapi kalau dibiarkan akan menjadi barah. Akhir sekali tuan dia yang parah nak mengeluarkan dari poket. Setakat aku tengok dari atas memang tak nampak pun minyak hitam meleleh.... dari bawah segalanya jelas....

Setelah berfikir beberapa saat, aku setuju nak repair..... daripada kena kat h/way lagi payah.
"tauke bikin ini hal berapa lama?"
Tak janji dgn orang aku tak risau.... cuti seminggu beb. Paling tidak pun esok boleh gerak.
Tak pe lah dia kata dalam 3 jam boleh siap... mana tak nya semua nak kena buka.... teming bell lah... entah apa kejadah lagi... nasib baik keta aku je ari tu.... ting tong2 pukul 9.45 malam baru siap keta aku. Aku tak tahu lah berapa biji limau aku belasah sambil menunggu keta siap.

Penyebabnya getah seketul je... masa tukar teming bell ari tu... ausi (aku belasah je lah ejaan mcm mana pun) pomen letak gam.... benda tu lah. punca segala barah...yang menyebabkan bocor. Nasib baik dapat kesan awal.... tak sempat lagi minyak hitam kena pada teming bell. Kalau tak lagi haru biru...

Nie dah siap dibersihkan dengan menggunakan minyak petrol. Memang teliti betul dia buat keja. Siap tolong pasang lagi skru2 aku yang tak ada.... yang longgar2 tu dia tolong ketatkan..... susah aku nak cari pomen mcm nie. Kat KL ada satu pomen je aku percaya. Tapi ceta dulu...2 tahun yang lepas. Aku hantar keta kat pomen nie dari tahun 2001 sampai 2008. Tu lah dulu masa ada tak hargai.... sekarang bila dah tak ada, dok ingat. Ingat.... sebab dia bab repair keta memang teliti. Harga pun, tolong kawan je.

Apek nie dah semua beres....dia akan basuh lagi keta. Mana nak cari pomen mcm tu. Aku ingat, klu aku duduk kg.... memang hantar kat dia je keta aku. Kasi satu tangan je jaga. Setakat nie harga yang dia ambil dengan kerja yang dia buat...memang aku puas hati. Semua dia buat sendiri. Dia tak pakai kuli. Orang tua yang dah berpengalaman buat keja tak sama dengan budak2 bikin keja.... ketelitian dia pun dah lain. Kita yang bayar, so sebagai pengguna kita boleh buat pilihan dalam menentu yang terbaik setiap apa yang kita kuar kan.

Nak jaga hati kawan... kadang2 kita yang makan hati...
Nak jaga keta....jangan loket kuar duit poket....

3 ulasan:

relevan said...

Masuk workshop lagi?..macam ni eeeda..kawan syorkan tukarrrrr saja yang baru..

RMY-Abelitokjoro said...

salam cikgu eeeda... kalau dah sampai tahap.. tuan sendiri sakit pun tak g klinik .. ni tentu bangun pagi.. pagi kereta mandi dulu tuan nya dak.. heeee...

eeeda said...

Relevan: Sayang.. nie. kalau nak tukar tu kena fikir banyak kali...

Abeli: he he he....mcm tahu je...