Sunday, February 21, 2010

PEKAKKAN TELINGA....

Masjid Putrajaya 20/02/2010

Minggu lepas aku berehat di rumah selama 4 hari sebelum cuti raya cina.... ditambah pulak dengan cuti raya cina seminggu.... dicongak2...dihitung2.... banyak hari tuu....
"walaupun saya tak ada di sekolah... tapi saya tahu apa yang berlaku" aku guna pakai ayat yg bos aku selalu dok sebut2 dalam meeting.

Minggu lepas walaupun aku tak ada di sekolah... mcm2 sampai kat aku... aku pun ada penyampai gak ke??? mesti ada.... mulut orang kita tak boleh nak tutup.... selagi dia larat nak bercakap... biarkan je... esok dia penat, senyap lah... tapi orang mcm aku nie, bukan tahan sabar.... tu yang hangin seluruh badan. Kalau meninggi suara tu... patut kot... ckp baik2 org tak layan... ingat aku suka deme punya lawak...

Bina masjid nie perkara baik... ceta2 yang baik jangan dibuat main2.... deme nie kata aku cuti sebab lari kawin kat siam... ya Allah... tu fitnah semata-mata.... buat apa lari kawin kat siam.... kat sini dah tak ada juru nikah ke??? Ustaz Jak kan ada... tak payah susah2 ke seberang sungai golok tu..... semata2 nak ge kawin.

Ada sorang member aku nie... call. Kebetulan phone aku time tu on... sebab aku nak tengok mesej yang masuk....
"hello farid... ko kat mana nie?" biasalah suara org yg dah byk kali call baru kali nie dpt...termengah2 nak ckp.
"Saya ada kat sini je"
"Akak ingat ko ada di luar Malaysia"
Deme nie tanya soalan membunuh betul.... kalau aku nak kawin lari... nak kawin dgn sapo?? Budak Labuan tu.... itu menempah maut namanya... yang bujang ada... yang duda ada.... nak kejar laki orang.... memang cari penyakit. Esok tak pasal2 dapat penyakit sendiri cari.... lu fikir lah sendiri.....

Esok klu ada lagi gosip2 liar mcm ari yg aku tak ade tu.... deme sebut2 depan aku.... aku nak lempang je mulut deme tu.... suka2 je cakap ikut sedap mulut. Baru deme tahu... org suka ke tak??.... ceta yang deme bawak ke hulu ke hilir tu...

Ceta pasal calon... cuti raya cina aku balik kg... biasa lah aku... kejap ada, kejap hilang. Mana lekat kat umah. Kebetulan kawan ayah aku... yang dah bertahun2 tak datang. Tiba2 muncul lah pulak.... Sembang punya sembang. Tanya mana cik abe nyo.... aku selamber je jawab mana ada... dah memang tak ada. Tak kan nak jawab ada. Menipu tu... walaupun selama nie aku rajin gak menipu... menipu nak mengelakkan diri.... pandai2 lah nak hidup kan...

"ooo... tak dok cik abe dio" sambil suap nasi ke mulut..
Aku ingat berbelas tahun yang lalu kot last dia datang umah aku.... aku ingat dia dah meninggal ... sebab lama tak datang. Rupaya sihat walafiat lagi....panjang umor pok cik nie...
"Pok cik berkenan nak buat menantu.... gano Dah nok ko jadi menantu Pok Cik"
Time dok sembang nie semua ada.... mak ayah aku ada... abang ipar aku ada.... aduh malu aku....
"Anok pok cik umor berapa?" aku layan je.... walaupun kurang senang bab2 mcm nie.
"Anok Pok cik umor 27 tahun.... sibuk suroh pok cik cari.... tok jumpo lagi nie.... dia ikut je... yg mana pok cik berkenan tu lah pilihan dia."

"Muda lagi anok pok cik tu... kito nie dah tua... lagi pun kito nie malas.... bab2 ke dapor" dalam hati, mengadap komputer aku memang rajin. Tiga hari 3 mlm tak kuar umah pun tak pe...
"Tok soh la... budak nie malas.... cari hok lain lah" mak aku menyampuk...
"Dia nie.. berminat dengan org yang dah pencen je pok cik" menyampuk lah pulak abang ipar aku nie...
Ayah aku, yang dah terbaring kat tilam dia tu... senyum je... Agaknya malas nak komen apa2... atau pun dah kepenatan seharian kat tempat kenduri.



6 ulasan:

ONE ZABA said...

pekakkan tinge...buat muka bengis sikit.

.: mama cute :. said...

jadi le rimau..haiiyaa..dema awat suka bebenor wat spekulasi haa..aiyoo..gilak btoi..

smoga ko terus tabah beb.. i lebiu :)

eeeda said...

Mama cute: Azam tu ah nak jadi org yang tabah... tapi tu ah.. kdg2 hilang gak sabarnya.

One Zaba: Tu ah nak buat muka rimau lepas nie...

relevan said...

eeeda..aok kawan tag..

suara said...

Mulut manusia eeda, memang tak boleh kita nak kawal. Meneka dan mengandaikan... sbnrnya permulaan fitnah. Moga Allah ampuni dosa mereka...

Sabar ye eeda.

Tapikan, kalau eeda nak tahu, umur pasangan yg lebih muda tak jadi persoalan besar skrg ni. Cousin su kawin dengan suaminya yg muda 11 tahun dari dia tau...

eeeda said...

Relevan: Le ye ke???jap koi ge tengok.

Suara:Umur tu perkara kedua... yang penting boleh bimbing kita ke jalan yg diredhai....