Wednesday, February 24, 2010

BILA GURU TERLEBIH.....

Minggu lepas sekolah aku cuti seminggu.....so aku balik ari selasa lagi...melepak lah kat umah akak aku.....anak buah aku sekolah kat SK Desa Baiduri.... ari Khamis dah start.

Dah lewat malam... aku tengok akak aku nie tak tido2 lagi... so aku ge lah jengah kat depan....
"Tie mu buat gapo tu?"
"Aku buat keja sekolah anak aku" sambil terbongkok2 menyiapkan keja sekolah anaknya.
"Bak po mu yang buat... tak suruh budak2 tu buat"
"Aku kesian tengok anak aku tu penat... tak sempat nak buat dah tertido "
Memang betul dia cakap tu... budak sekarang nie, pagi sekolah kebangsaan. Petang sekolah agama. Malam mengaji. Hu hu hu jadual penuh.

"Tak kena marah kat cikgu ke mu buat?"
"Aku buatlah pakai tangan sebelah lagi..... baru lah tulisan nampak buruk sikit"

Kawan2 pernah jumpa tak kerja rumah murid.... orang lain yang buat???
Kawan2 marah tak???

Hanya cikgu je tahu masa tu kan...

Tadi aku minta murid2 aku buat kuar kerja sekolah.... ramai yang tak buat... tak jadi aku nak marah. Memikirkan anak buah aku pun tak sempat nak buat... Tapi yang siap tu... ramai gak.

Sebagai cikgu fikir2 kan lah nak bagi kerja kat murid.... jangan sampai membebankan anak murid kita sehingga takut nak datang sekolah.... jika tidak dapat menyiap kerja dalam masa yang ditetapkan.

8 ulasan:

izman said...

setuju, cikgu2 kadang2 terlebih rajin bagi homework dan murid2 kepenatan

ONE ZABA said...

sudah tentu ada yang suka dan ada juga yang tak suka.

RMY-Abelitokjoro said...

salam cikgu eeeda... cuti maulidulrasul ni tak balik damak ke... salam maulidulrasul... buat eeeda semuga di rahmati selalu.

laila said...

huhu byk mana pun homework dulu2
semua wat sniri
skrg je salin kat org :p

roha said...

Salam.
Biasa la tu kan. Jika tiada diberi kerja rumah, parents complain la pulak "cikgu tak beri kerja rumah".
Apa-apa pun, sebelum beri kerja rumah tanya dulu ngan murid-murid tu ada tak kerja rumah lain yang cikgu mata pelajaran lain beri. Lepas tu, agak-agak la banyak mana kita nak beri homework kat anak didik kita. Taklah bebankan anak didik tu.

eeeda said...

Abe Li: balik ari sabtu....

Laila: setuju tu... sebab dulu mak kita nak tolong pun dia tak tahu...

eeeda said...

Roha: Cikgu... mesti dah tahu kan... kerenah ibu bapa... luahan anak murid. Apa pun buat yang terbaik..

Ticer Syah said...

happy birthday to u beb :)