Biasa kita dengar orang cakap, mungkin kita sendiri pun pernah cakap.
" tak boleh lah saya banyak kerja sekarang"
" tak boleh lah saya banyak kerja sekarang"
Tapi orang yang biasa bekerja melibatkan ramai rakan sekerja ayat macam nie dah biasa kan...
Tambah lagi macam kita nie..guru.. Macam2 tugasan perlu disiapkan. Aku teringat kawan aku cakap penatnya, bukan apa dalam masa yang sama dialah ibu, dialah isteri, dialah guru, dialah pelajar, dialah anak dan dialah pekerja. Bagaimana cara untuk menguruskan semua tanggungjawab yang terpaksa laksanakan??? Kita perlu pandai2 lah menguruskan masa dengan baik. Tapi hakikatnya setiap orang mempunyai masa yang sama 24 jam tak kan lebih atau kurang walaupun sesaat. Kalau kita rasa kita banyak tugas perlu dilaksanakan. Begitu juga dengan rakan atau pun orang lain. Apa yang penting laksanakan tugasan kita. Mungkin jika kita tidak laksanakan tugasan kita itu, dikhuatiri akan mengganggu tugas orang lain. Senario di tempat kerja nie, akan saling berkait antara satu sama lain.
"sebab ko tak siap keja, dah aku tak boleh buat laporan"
Bos akan tanya kenapa tak hantar laporan?
Kita akan jawab dia orang tak hantar?
Nie dah jadi mcm cerita bangau oh bangau....
Kalau tak siap tak kan kita nak buat semua...mati...
0 ulasan:
Post a Comment