Sunday, December 6, 2009

BERUK DAH BERTUKAR TANGAN

Pada asalnya beruk ni ada kat kwn aku, entah mcm mana dia merajuk dengan seseorang.... so dia buang semua yg ada kaitan dengan org... aku sebenarnya dah lama minat gambar nie... jadi bila dia buang aku mintak lah untuk simpan sbg koleksi peribadi.... aku ingat kan.... org yg ada dlm gmbr nie pun tak sehebat beruk bapak aku....

Dulu kat umah aku kat kg... ayah aku ada bela seekor beruk... daripada tak tahu apa2... bapak aku ajar...ajar punya ajar.... sampai lah tahu petik buah kelapa, buah petai... beruk tu memang berjasa sangat2 kat bapak aku.... bapak aku bela dr tahun 1992 sampailah tahun 2005..... lama tu....

Ari nie aku nak ceta pasal beruk je.... uniknya beruk bapak aku nie..... tiap2 pagi bapak aku akan bagi kuih... aku lupa nama apa...tapi colour hijau.... pakai tepung, letak telur dan bakar.... aku pun suka kuih tu.... selalu bapak aku beli lebih kalau anak dia ada kat umah.... takut sat lagi beruk tu yg tak dapat.....

Paling kami susah hati.... kalau bapak aku tak ada... nak bagi nasi kena baling.... air kena pancut pakai paip getah... aduh seksanya.... pernah sekali abg aku pakai baju kebun bapak aku sebab nak bagi makan..... besar beruk tu.... 2 kali gak lah bapak aku panggil org cabut gigi taring.....

Sebelum bapak aku ge haji ari tu.... dah selamat beruk tu....

Jangan samakan manusia dengan binatang.....
Jangan jadi mcm binatang....
Kerana binatang byk kekurangan drpd manusia...

4 ulasan:

sI tEDI said...

apa maksud dah selamat?

Kamsiah said...

beruk tu dah mati ke?
akak kt kg dulu,kt kelantan..
jiran2 ramai gak yg bela beruk ni
nak panjat kelapa,panggil je dia org..
yg best,beruk tu tau bila disuruh amik yg tua,yg muda...
adakalanya beruk tu moody gak..
dok dok kat perdu pokok..tak mau naik2...
tuannya kena pujuk2 sikit...

eeeda said...

Si tedi: dah mati kena tembak... nak lepas kat hutan takut balik semula.... lagi susah...

Kamsiah : ayah saya, klu suruh beruk ambil buah kelapa riuh satu kampung...
ayat yg sy ingat sampai sekarang...
"Natang beruk nie..."
Dah tentulah beruk tu binatang kan...

sI tEDI said...

kena tembak :(
tembak dengan sengaja :(

hantarlah zoo :(