Friday, November 27, 2009

AKTIVITI DI KAMPUNG

Nie memang kerja rutin aku kalau balik kg.... mesti buat pest control... tambah sekarang musim hujan lagi cepat anai2.... patutnya keja lelaki.... tapi kalau dah kat umah aku nie semua perempuan.... nak tak nak kena lah buat.... menantu ramailah lelaki.... tapi tak kan nak suruh kot.... umah dia sendiri tak buat, nak suruh buat umah kita.... he he segan lah.... boleh buat sendiri kan... buat je lah.... jgn harap org nak buat keja kita.... bikin sakit hati je nanti....

Kat umah aku nie sekarang dah tinggal mak & ayah aku je.... kadang2 tu depa nie pun tak perasan anai2 dah makan kayu.... nie pun bukan boleh lepa sikit.... habis... Umah papan nie lah masalahnya susah nak jaga....

Mula aku ingat nak meracun keliling umah.... udah kena marah kat mak aku pulak.... takut aku tersalah racun pokok2 yg dia tanam.... aku racun di bahagian depan umah je.... sekali sekala balik memang byk keja nak buat....

Nie saja je nak tunjuk motor hantu ayah aku..... hu hu paling dia sayang.... jangan harap lah nak bawak... tak bagi dia....motor khas utk ge kebun je....

Sempat lagi kemas umah nak beraya.... walaupun tak beraya kat kg... tapi apa lah salahnya aku tolong kemas untuk org yg beraya kat kg.... klu dah masing2 sampai lewat bila nak kemas..... lagi pun kat umah aku nie bukan ramai pun beraya di kg.... ada lah 2 keluarga je.... aku biasa lah.... kadang2 balik... kadang2 tak.... tambah sekarang nie..... nak balik pun tengok time.....

Bukan kemas apa pun sapu kerusi dengan minyak kayu.... kat KL harga baru RM10.... kat bandor RM15.... kalau tahu mcm tu aku beli kat KL siap2...... tu yang nampak tikar aku berkilat tu....

Kata je kemas bodoh2 pun.... tapi kalau dah kerusi tu kena lap satu2.... tak ke ambil masa..... nak sedut habuk lagi.... boleh lah tu tahan sebulan dua..... lepas tu mau bersarang sawang..... orang tua tak de dah nak kemas dia....

Jangan terlalu mengharapkan org lain buat utk kita......
Sedangkan org yg diharapkan belum tentu ikhlas utk melakukan.....

4 ulasan:

relevan said...

Kerah je menantu2 lelaki mak tu..hehehe! jangan bagi dia orang duduk belingkau..

eeeda said...

relevan : Mak tak pernah suruh menantu dia...

YASSIN said...

Macam kawan penah tengok je umah aok nei hehehe.....

eeeda said...

Yassin: Bile pilak aok pernah tengok nie... damak pun aok tak pernah sampai....