Friday, November 13, 2009

KENAPA...KENAPA..KENAPA?

Kenapa? soalan nie sentiasa bermain di fikiran ku.... soalan nie perlu jawapannya... selagi tiada jawapan, selagi tu lah aku rasa orang tak percaya dengan cakap2 aku.. kadang2 aku jadi pelik, kenapa orang tak percaya dengan apa yg aku cakap...

Minggu lepas aku kuar dengan rakan sekerja.... dia nak belanja makan... so aku layan lah... rezeki jangan ditolak, musuh jgn dicari.... Rupanya dia nak belanja aku makan pizza hut.... dalam pada dok tunggu makanan yg dioder tu sampai... so aku ceta lah, aku pandai buat pizza.... sebab aku pernah keja pizza hut selama 4 tahun... member aku nie tak percaya.... mati2 tak percaya.... tak pe lah...

Lepas tu, dia kata nak tukar lampu keta.... aku ckp tak yah lah hantar kedai.... setakat tukar lampu tu, kita beli je kat kedai spare part lepas tu akak tolong tukarkan.... Keta akak, akak tukar sendiri je... dalam keta tu sentiasa ada mentol spare... takut jalan malam mentol terbakar... susah pulak....
"akak nie biar betul boleh buat..." tengok muka aku mcm tak yakin je dgr apa yg aku ckpkan.
"betul lah, akak boleh buat setakat tukar tu" aku menyakinkan dia... bab keta nie kdg2 kita kena ambil tahu gak... jgn tahu naik je...

Aku pelik knp org susah nak percaya ckp aku.... org tak yakin ke dengan aku.... banyak lagi lah benda yg aku cerita org tak yakin.... aku takut nanti bila aku cerita benda yang betul ... dan perlu bertindak segera pun.... org anggap aku melawak pulak.... atau sebab perangai aku ke org tak percaya?....

Pernah sekali tu, aku jumpa bekas cikgu aku semasa sekolah rendah... dia tanya sekarang aku keja apa.... aku ckp lah cikgu.... dia pun tak percaya... 2-3 kali tanya soalan tu.... mcm tak percaya apa yang aku ckp.... memang lah masa sekolah, aku murid yg nakal.... itu ceta lama...

Sekarang aku ckp benda yang benar pun orang tak percaya.... kalau aku tipu kot, baru org nak percaya.... Aku tak mintak org percaya ckp aku.... tapi aku rasa perlu perbaiki diri supaya org yakin dengan apa yg kita ckp.... susah jugak kalu org tak yakin dgn kita kan..

Sentiasalah muhasabah diri......
Supaya prestasi diri dapat ditingkatkan.....

5 ulasan:

sI tEDI said...

eeda : mungkin orang tu meragui kebolehan sesama perempuan.

kalau yg tak percaya tu prempuan.. kamu boleh buat.. dia x boleh buat.... jd itu yg dia tak berapa yakin tu..

he he he..

eeeda said...

Si tedi: Ada kemungkinannya juga... tidak yakin dgn kemampuan seseorang...

ONE ZABA said...

patutnya bawak kawan eeda tu terus ke belakang tempat masak pizza tu. ganti chef tu masak pizza untuk dia.

tak pa...len kali ko cerita kat aku. aku mesti caya punya.

tapi kekadang gaya kita bercerita yang sambik gelak-gelak mungkin tak berapa menyakinkan orang.

su said...

cuba akak kire berapa bulan akak kenal rakan sekerja akak tu.....dia tak kenal akak pasal tu dia tak cayer..benda percaya ni take time...kalau su citer ape pun kena ada sokongan kalau tak blurr gak...kena ada bukti...hehe

eeeda said...

One zaba:mungkin jugak lah faktor penyampaian tu kot.. masa tu ceta bukan sambil gelak2 pun... senyum2 je...org tak caya jugak...


Su: Memanglah baru lagi akak kenal dia... tapi masalahnya bukan dia je tak caya... oooo ckp mesti ada bukti lah nie... mcm pernah dengar je ayat nie...