Thursday, November 5, 2009

BOLEH KE AKU UBAH ANGIN????


Begitu pantas masa berlalu, rupa2nya sudah hampir 9 tahun aku berpijak di bumi Selangor.... mencari rezeki di negeri ini, tanpa sedikit pun terdetik di hati ini.... untuk berhijrah ke kampung halaman atau pun berhijrah ke negeri lain.... Walaupun sebelum ini pernah beberapa kali mak ayah aku pujukspy pindah balik kg..... bukan lupa daratan, tapi aku punya alasan sendiri untuk terus menetap di sini.

Aku rasa cukup serasi berada di sini.... rezeki aku cukup murah..... di sini lah aku kenal erti persahabatan..... di sini juga lah aku beroleh kebebasan.... hanya orang menghadapi dan pernah mengalami saja yang tahu erti kebebasan yang di maksudkan.....

Pelbagai dugaan dan cabaran aku lalui di sini dengan di temani rakan2 sekerja yang cukup memahami situasi aku pada ketika itu.... kalau nak sebut nama satu persatu terlalu ramai.... apa yang boleh aku katakan, mereka semua sanggup bersusah payah kerana aku.... terima kasih kepada teman2 ku..... walaupun aku ada adik-beradik di KL.... tapi mereka tu jauh.... kalau aku sakit, kawan2 lah hantar ke klinik.... kawan2 lah tlg belikan makanan....

Adakah keputusan aku nie tepat.... memilih untuk menetap di negeri ini... atau pun sebaliknya..... Bolehkah aku terima keadaan di tempat baru.... sekiranya ditakdirkan aku terpaksa berpindah ke luar dari Selangor..... atas alasan yang ku kira..... kita hanya merancang, tapi tuhan yang menentukan segalanya.... Mampukah aku hidup di tempat baru.... dan segala2nya baru.... niat di hati, memang lah ingin terus menetap saja di Selangor.

Tapi apa kan daya.... kalau terpaksa nak buat mcm mana... Bagi aku Selangor cukup strategik.... pertamanya dekat nak balik kg....yang lebih penting musim perayaan tidak perlu beratur panjang merempuh jem..... cakap memang senang... boleh pindah... tapi... sayang pulak... sayang atas banyak sebab....

Buat masa sekarang.... berilah sedikit masa untuk aku pertimbangkan cadangan tu.... Bak kata ustazah puteri "sembahyang istikharah dulu akak...." mintak petunjuk. Betul tu... apa pun keputusan minta petunjuk daripadaNya supaya dipermudahkan urusan kita.

Buah pisang, buah pulasan....
Masak ranum sedap dimakan...
Bukan senang nak buat keputusan....
Perlu difikir dan dipertimbangkan....

Supaya tidak menyesal di kemudian hari.

9 ulasan:

ONE ZABA said...

nak ubah angin tak boleh la. tapi kalau nak buang angin tu boleh sesangat. kena berubah tempat nak buang angin kalau ada orang lain....ucukkk!!!

.: mama cute :. said...

kadang2 kita kena keluar gak utk perubahan dan beralih angin.. sbb kalau duduk lama2 dalam comfort zone pon tak sesuai u.. heheh. sblm orang lain boring tengok kita, lebih baik kita say goodbye aje. :D

relevan said...

Buah pisang, buah pulasan....
Masak ranum sedap dimakan...
Bukan senang nak buat keputusan....
Perlu difikir dan dipertimbangkan....

Buat ragi selepas berdikir..
Pasang pelita dihujung muara..
Apa lagi yang ndak difikir..
Tepuk dada tanyalah selera..

eeeda said...

one Zaba: Buang angin dah selalu.... tak buang pun susah gak... nanti kembung.

Mama cute: Betul gak tu.. aku ingat dalam perkhimatan nie nak tukar 3 kali sebelum pencen... Nak sesuaikan diri tempat baru pun bukan senang gak...

Relevan : Tengok keadaan... kalau sesuai dengan persekitaran dan ada keserasian... rasanya tukar jugak... beralih angin pulak...

~Insan Biasa~ said...

aku faham...
kita masing2 ada kehidupan dan tujuan masing2
aku faham...
xpelah, ko buatlah keputusan yang terbaik untuk diri ko sendiri...

eeeda said...

Insan Biasa:
Aku rasa ko dah salah faham.... aku maksud lain nie....

~Insan Biasa~ said...

erk...ker ko yang faham lain??

su said...

akak teman jer lah su kat sini yang tak tau khabar berita nak tukar ker aper ker...kite akan merasa perubahan angin di tempat kerja kita bile banyak benda yang masih tak berubah2 di keliling kita turut berubah.masalahnyer bile nak berubah tu yerk..sedangkin diri sendiri nak berubah pun susah..kuikuikui

eeeda said...

Insan Biasa: Kita boleh dikira rapat... tapi aku perasan yg kita kdg2 sukar utk fahami apa yg ingin disampaikan... knp ha??? unik kan....

Su :Betulah su, kita kena kaji balik misi kita tahun nie yg tak tercapai... kita usahakan tahun depan.... kalau nak tinggal pun, biarlah tinggal nama yg bersih.. jgn tinggal nama buruk... org akan sentiasa sebut... walaupun kita dah mati... sepuluh kali pun dok sebut yg tu je.... letih gak org lain dok dengar... pastu sampai kat kita... bikin panas je...