Monday, November 9, 2009

PERTUKARAN GURU

Sudah menjadi lumrah... setiap pertemuan akan di akhiri perpisahan... hakikatnya semua orang takut dengan perpisahan... apatah lagi perpisahan untuk selamanya.... sekiranya perpisahan kerana tugas, Insya Allah kita akan jumpa jika diizinkan.... Bila kuar borang tukar....keng kawan sibuk nak isi borang.... ada nak balik negeri lah... nak ikut suami lah.... tapi ramai2 yang mintak... sorang je diluluskan... Tahniah kepada Kak Muny kerana dapat bertukar ke Melaka.... Tak lupa jugak Kakak kesayanganku.... Kak Samrah pun dah dapat tukar ke Semenanjung dan geng blogger yang akan balik Negori.... tahniah! Tahnia!h..... Selamat bertugas di sekolah baru bermula pada 1 Desember nie....

Keng kawan yang mintak ke kelate tu... kena isi lagi lah tahun depan... aku teringat satu sekolah di Grik Perak.... gurunya yg mohon tukar 8 org.... 7 orang nak masuk kelate.... tu baru satu sekolah.... kat sekolah aku pun dah dekat 5 org mohon ke kelate.... bayangkan seluruh Malaysia ada berapa buah sekolah.... tunggu giliran nak masuk kelate.... kelate nie hebat.... pertukaran ramai tunggu giliran.... musim perayaan pun teruk gak beratur.... bersyukurlah siapa yg duduk negeri yg senang nak dapat tukar tu....nak bail kg pun tak jem....

Bila time org isi borang.. aku rasa nak isi borang... tapi tak isi borang jugak.... bab isi borang tukar nie... aku pun ada story gak... tapi nie story bertahun2 yang lalu.... aku simpan.... tapi ari nie aku nak story le kat keng kawan.... ada satu tahun tu.... aku isi borang tukar... siap dah isi borang.... pertukaran dalam negeri.... ke Seri Kembangan..... kononnya nak duduk umah sendiri.... SK Taman U... alasan pertukaran ikut suami....

Semua kawan2 dah tahu aku mintak tukar..... borang dah hantar kat Abg Zack... so sebelum submit ke jabatan.... GB pun panggilah mengadap... setelah dok bincang2.... dapat lah solutionnya.... so gb bagi tahu dia akan bawak sekali borang aku.... tapi sampai di JPS dia akan buang ke dalam tong sampah borang aku.... habis lah bab tu.... bila org yg mohon tukar dapat surat.... yang tak diluluskan pun dapat surat.... jadi kawan2 dok pelik kenapa aku tak dapat... surat pemberitahuan..... aku buat bodoh je.... so semua keng kawan ingat gb tu sabotaj kat aku... padahal aku dah pakat dgn gb.... sebab hati tak mahu tukar... tapi dah ckp dgn org mohon tkr... borang pun dah isi.... malu nak ckp tak jadi.... mesti kena gelak dgn kekawan je...

Baik sikit lah.. daripada keng kawan tu... dah mohon tukar.... lepas tu boleh tarik balik pertukaran.... tak ke menyusahkan Jabatan..... aku tak nak dah buat keja mcm tu.....dah insaf... kalau nak tukar... tukar je... kalau tak nak tukar jgn gatal2 nak isi borang tukar.... jgn terasa ha... siapa tarik balik pertukaran tu....

Buah mangga buah celagi....
Dipotong bersegi-segi....
Walaupun kekawan akan pergi....
Ada masa berjumpa lagi....


4 ulasan:

su said...

pemalu yang amat rupenye kak farid ni

eeeda said...

Tengok mcm poyo je kan...

~Insan Biasa~ said...

pemalu 'yang amat'?
eeeee tak sesuaiiiiii!

eeeda said...

Insan Biasa:
Habis sesuainya aku nie yg mcm mana????