Sunday, November 15, 2009

HARGAI PERSAHABATAN

Beberapa minggu yang lalu, aku terima panggilan telefon drpd seorang kawan .... walau pun kami berjauhan beratus batu.... tapi kami sentiasa dekat di hati.... masalah yang dihadapi dikongsi bersama.... sekurang2nya bebanan di kepala dapat di kongsi dengan rakan baiknya.....telefon menghubungkan kami..... kami tak pernah lokek untuk menelefon antara satu sama lain.... harapan kami cuma satu.... agar persahabatan yg terbina akan berkekalan...

Aku bukan lah seorang kaunselor yang baik untuk memberi kata2 semangat atau pun memberi pandangan..... cuma mungkin aku boleh jd seorang pendengar yg baik..... begitu juga dgn dia..... mungkin kelebihan itu lah.... dia lebih senang meluahkan apa yg terbuku kepada aku..... rahsia yang dikongsi perlu disimpan dengan rapi..... biar pecah di perut jgn pecah di mulut.... Teman bukan di kala kita senang ada di sisi.... teman dalam erti kata sebenarnya akan sentiasa di sisi dalam keadaan apa sekali pun.... bila kawan boleh berkongsi masalah dgn kita bermakna dia percayakan kita....

Malam tadi, aku dapat panggilan daripadanya.... aku dapat dengar.... dengan jelas suara keceriaan setelah kekusutan yg dihadapi dapat dirungkai satu persatu..... aku sebagai seorang kawan.... aku terut merasai kegembiraan itu.... tak sangka masalah yang dihadapi dipermudahkan .... Syukur alhamdulilah..... perjalanan hidup kita masih jauh.... jangan terlalu memandang ke belakang.... kerana takut luka yg lama berdarah kembali.... pandanglah ke depan dan bersangka baik dgn ujian yg diberikan.....

Masalah yg dihadapi merupakan warna-warna kehidupan....
Warna-warna ini akan menjadi suram jika gagal diolah dengan baik....

7 ulasan:

sI tEDI said...

aku dah lama tak de sahabat. sejaka sahabat2 aku dah temui bahagia masing2.. aku jd terpinggir..

kalau dulu kami sama2 happy2 keluar segala.. sekarang x de dah..

sahabat aku mungkin yg susah je cari.. bila dah senang.. lupa kawan..

Alhamdulillah.. kamu ada sahabat sejati!

eeeda said...

si tedi : Bila masing2 ada komitmen lain... kadang2 mereka lupa pd sahabat... tapi bila susah ada masa pula hubungi sahabat...

Yang jenis mcm nie bukan sahabat yg baik...

relevan said...

Haa betul tu eeeda..bagi kawan no hendphone aok..kwn nak juga caling2aok rasanye..

eeeda said...

Relevan : Oleh kerana oak geng blogger koi... nanti koi hantar kat fb ya...

KilauJauharah said...

erm..bahagia je rasa bila ada sahabat yg benar2 menghargai kitakan?
dulu sya ingt sya ada kwn sebegitu...dan ingt kami akan sentiasa mjd sahabat baik...tp lain pula jdnya..rasanya itula jdnya bila some ppl only take..instead of giving...

eeeda said...

kilau jauharah: Jangan terlalu kecewa dgn apa yg pernah dialami... suatu hari kita akan jumpa juga sahabat yg hargai kita...

KilauJauharah said...

Tq eeeda..
yee...life must goes on...
sya dah xlarat nak jaga hati kwn dah..nak jaga ati sdiri jek skang huhu...