Saturday, November 28, 2009

CARI JODOH



Lirik Lagu Cari Jodoh – Wali

Apa salahku apa salah ibuku
Hidupku di rundung pilu
Tak ada yang mau dan menginginkan aku
Tuk jadi pengobat pilu
Tuk jadi penawar rindu
Tuk jadi kekasih hatiku

Timur ke barat selatan ke utara
Tak juga aku berjumpa
Dari musim duren hingga musim rambutan
Tak kunjung aku dapatkan
Tak jua aku temukan
Oh Tuhan inikah cobaan

Ibu-ibu bapak-bapak
Siapa yang punya anak
Bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kekasih hatiku
Siapa yang mau

Ibu bapak punya anak
Bilang-bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku


Lagu nie kalau diamati dan dihayati.... tersentuh jugak... luah seseorang yang usia semakin hari semakin meningkat tetapi belum lagi bertemu jodoh... berusaha dengan pelbagai cara... kerana malu dengan teman2...mungkin juga dah tak larat nak jawab soalan cepu emas
"bila nak makan nasi minyak"

Sebenarnya benda nie jodoh jugak... tapi ini pandangan peribadi tiada kena mengena antara yg dekat mahupun yang jauh... jika perkahwinan yang dicari hanya ingin mendapat status Puan... bersuami....mempunyai anak.... tapi hakikat nya menangung derita...(sanggup ke? ...kalau aku, akan jawab tak sanggup ) semua keperluan isteri yg tanggung.... laki hanya goyang kaki di rumah....perlu kah perkawinan itu berlaku....?????

Aku rasa ramai kaum hawa di luar sana tidak kawin kerana takut tersalah pilih... jika nasib kita baik kita akan jumpa lelaki yang baik... jika tidak... tuhan saja yg tahu... lelaki sekarang memang pandai.... pandai mengguna akal fikiran yang 9 tu untuk kesenangan diri.... dengan menumpang kesenangan orang lain... Tapi bukan semua kan...nanti marah pulak kaum Adam yg memang bagus2 tu....

Bukan harta bergunung yg ku kejar....
Bukan rumah banglo yg ku cari...
Bukan handsome jd sandaran...
Bukan PHD jadi ukuran...

Cukup lah mampu menjadi seorang ketua yang bertanggungjawab dalam segala2 nya.

4 ulasan:

YASSIN said...

Nasihat kawan bab jodoh.
pertama jangan memilih.
kedua jangan terlalu memikir
ketiga berdoa dan berserah pada allah setelah berusaha. Jika jodoh bagai rezeki jadi diperlu dicari. Bak kata perpatah melayu hak bulat x dtg bergolek hok pipis x dtg melayang.

Wa'allahhualam

eeeda said...

Yassin: Terima kasih atas nasihat dan pandangan yang membuatkan aku berfikir tentang kebenaran drpd kata2 tu....

su said...

berfikir dan jgn semberono...ape ape pun sentiasa berdoa kepada Allah ditemukan jodoh yang baik dan dalam masa kian kian...anggaplah akak sedang diuji sekarang..semasa akak dalam proses dot dot dot ramai yang menghampiri tapi bile dah lepas ...makin beransur2 berlalu dari hidup akak..macam jugak masa kita nak kawin..mcm2 orang bermain kata tapi apa yang penting tekad..berdoa selalu kak...dengan sedikit usaha akak..insya allah..su cadangkan akak bergiat aktif dlm sebarang perjumpaan ape2 ..mana tahu kan..

eeeda said...

Su: Terima kasih su...bak kata kak Nida,"farid kalau setakat ge keja...balik umah, tak ada waktu utk bersosial bila nak jumpa... he he he he.."

Bagi akak zaman bersosial tu dah berlalu...