Tuesday, October 6, 2009

MALANG TIDAK BERBAU

Jangan sangka jalan yang lurus itu tidak berbahaya...
Jangan pulak sangka jalan berliku itu mengundang padah....
Pokok pangkalnya, berliku ke.... lurus ke....
Semuanya bergantung kepada sikap pemandu itu sendiri....


Ari Ahad aku beraya sakan sampai ke Felda Sg. Koyan... dah lah kena rempuh jem di perjalanan.... malamnya tu tahu2 lah... tido memang tak ingat dunia... pukul 11.00 aku dah lena... penat giler..... walaupun aku selalu buat keja giler... tapi penat tetap terasa....

Pukul berapa aku tak perasaan.... nenek ketuk pintu....
"farid...farid....farid....." aku kalau tak cukup tido memang mcm orang mabuk...
"ada apa nenek?" mata pejam.
"farid, akak kemalangan.... patah.... tapi boboy tangannya kena potong" nenek dah tak dapat nak kawal....mengangis.
"Nenek nak pegi sana"
"Nenek... dah malam nie. Nek tido dulu...esok kita fikir macam mana nak ke sana.....
(Nenek pun kuar... aku terus sambung lena)

Pukul 4.00 pagi. Aku dapat call dari Sibu...
"Hello teacher... nie acik"
"Ya acik"
"Acik nak bagi tahu petang tadi mama kemalangan.... tiga orang yang terlibat..."
"Acik sekali ke?... mcm mana boleh jadi macam tu?"
"Acik tak ikut. Mama, boboy, dan kawan mama..... Hujan lebat... mama mengelak keta dari depan... tu terbabas jalan licin.... teacher nie mama nak ckp"...

"farid.... akak patah tulang selangka.... boboy dah tak ada tangan... tangan dia kena potong...." lepas tu dah tak boleh ckp... menangis... aku sempat tanya tangan mana je.... tangan kiri yang kena.... tapi masalahnya dia memang kidal pun....

Aku sedih sangat..... sebab pagi tu dia call aku.... siap tanya khabar lagi... "farid tengah buat apa??? sihat ke??? semua ok???" selalu pun itulah ayat yang selalu dia tanya bila call aku.... dah lah raya ari tu pun aku tak sempat jumpa dia.... Dalam pada tu aku dok fikir... nasib baik drive estima...dengar ceta, estima tu pun hancur..... kalau kancil tak tahu lah mcm mana....

Sebenarnya kawan aku nie.... ari Sabtu drive ke Miri sebab ada kelas OUM.... itu pun perjalanan berjam2.... Ari Ahad balik.... penat jugak tu..... kalau drive sorang... kat sana jalan bukan mcm kat sini.... Kemalangan nie berlaku on the way ke Sibu dari Miri....

Lepas tu aku dah tak dapat nak tido.... teringatkan nenek lagi.... aku call wak... tak dapat pulak.... tak pelah tunggu siang je apa pun keputusannya..... dah siang aku call sekolah minta cuti CRK.... nak call gb... malasnya... aku minta tolong org kanan gb sms... aku stanby juga apa yang patut kalau tak dapat cuti..... tapi sampai ari nie aku tak jumpa lg gb.... rupanya dia pun mc.....

Pagi tu... setelah semua dah siap.... kami bergerak ke KLIA nak cari tiket penerbangan yang mana paling awal..... rupanya Mas ada pukul 6.30 ptg.... kami beli tiket Airasia... nasib baik penerbangan awal pukul 1.40 ptg.... masa tu nenek tak duduk diam.....

Walaupun nenek nie dah berumur lebih daripada 80 tahun tapi banyak benda yang dia tahu.... jadi kami tak risau sangat lepaskan dia pergi... kekadang dia lebih tahu daripada kita.... sebelum nie dia dah pernah ge Sibu....

Tadi aku dapat call drpd kak Ita bagi tahu dia dan k.Sidah nak ge sana cuti Depavali nie.... tanya aku nak join sekali ke..... aku kena tengok dulu... almaklumlah tambang belon bukan puluh2..... Tapi ingatkan kawan buat kita nie.... mcm anak dia.... bila kita susah dialah yg tolong... time mcm nie kalau kita kwn dia ada sama.... lega sikit kan...

Masa ko di sini.... ko kawan aku....

Masa ko di sana.... ko kawan aku...
Masa ko di mana2 pun.... ko tetap kawan aku...

4 ulasan:

su said...

mekaseh byk2 kak bg komen kat n3 su...su hargai sgt2 pendapat akak :)

eeeda said...

Akak hanya bagi pendapat,dan pandangan,berdasarkan kaca mata akak...

Selebihnya su yang kena buat penilaian dan keputusan...

Segala2nya bergantung kepada diri sendiri....

sayha said...

tak tau apa nak ckp. Kalau farid gi sana, sampaikan salam akak pd k samrah sekeluarga. Akak turut bersedih atas apa yg menimpa dia dan boboy... anak mrd akak juga ni. Semoga k samrah sekeluarga bersabar dgn dugaan ini...

eeeda said...

Insya allah akak minggu depan saya, k.ita dan k.sidah ke sana...

Baru ari nie akak dapat ceta dengan saya mcm mana kemalangan tu boleh berlaku...

Akak kata boboy cukup tabah hadapi semua tu....