Thursday, August 5, 2010

BIAR APA ORANG NAK KATA

Kecenderongan manusia tak semuanya sama... walaupun rambut sama colour. (tapi sekarang dah mcm2 colour). Aku selalu dok berangan-angan... walaupun kadang2 angan2 aku tu macam tak masuk di akal. Tapi itu lah yg aku dok berangan... Bila berangan tu...mula lah... aku akan berusaha untuk mencapainya...kadang2, bila fikir balik mcm buat keja yg sia2 je....

1. Berangan nak tunggang motor besar

Sejak dari dulu lagi aku teringin nak bawak motor berkuasa tinggi....tak dapat yang 500cc pun tak kisah.... memadai lah yang 250cc... kalau boleh aku nak tunggang motor nie meredah highway menghirup udara segar di waktu pagi.... wah mesti best kan...

Kalau ada duit lebih memang nak beli je... ini duit byk nak pakai untuk benda lain. Lagi pun bukan selalu bawak. So kalau beli memang tak berbaloi. Tak kan ge keja nak naik motor mcm nie. Kalau aku buat mahu gempak satu Sungai Buloh. Sat lagi orang ckp aku kawan dengan mat motor pulak.

Pernah masa arwah abg ipar aku masih hidup, aku menyuarakan hasrat aku untuk mengelilingi semenanjung Malaysia dengan menunggang motor. Dan aku minta dia backup dari belakang dengan keta. Dia bersetuju, untuk memenuhi impian aku tu. Cuma masa tidak mengizinkan.

2. Berangan nak sampai ke puncak Gunung Kinabalu

Aku selalu pasang angan2 yang suatu hari nanti, dapat mendaki Gunung Kinabalu hingga sampai ke puncak.... nak bergambar gak, tempat yang mamat nie bergambar. Aku sebenarnya ada geng yang selalu mendaki gunung.... tapi belum berkesempatan lagi nak ikut mereka tu. Dulu sibuk belajar.... duit banyak habis ke situ... sekarang sibuk lain pulak.

3. Berangan untuk menjadi seorang guru Pakar Matematik

Pernah suatu ketika dulu, aku begitu berkobar2 nak sambung degree sebab rasa tercabar dengan kata2 daripada seorang kawan. Aku ingat satu hari nanti, aku nak ucap terima kasih kepadanya kerana telah membakar semangat aku.... Hari ini angan2 aku untuk mendapat degree telah pun tercapai... tapi seperti yang pernah aku katakan....sikap manusia tidak pernah puas dengan apa yang mereka dapat.

Sekarang aku mula berangan2 nak sambung belajar sampai peringkat Master dalam bidang Matematik. Aku bercita-cita agar suatu hari nanti dapat jadi cikgu yang pakar dalam Subjek Matematik.

4. Berangan untuk menjejak kaki di bumi Australia

Aku teringin nak ke Australia jika berpeluang...dan yang penting ada duit lebih. Aku pun tak tahu kenapa negara nie menjadi pilihan aku. Pernah dulu aku teringin nak pijak kaki di negara asing. Aku saja cuba menyuarakan niat aku kepada sorang kawan nie. Tak sangka, dia bersungguh2 nak temankan aku ke sana...Tu yang boleh jejak kaki ke Indonesia. Sebelum nie aku tak pernah terfikir dapat jejak kaki ke Indonesia.

Aku kan suka berangan2...tapi kalau menjadi realiti suatu hari nanti, tentunya aku akan seronok.

Tak semua impian akan menjadi kenyataan...
Tapi, tak mustahil angan-angan akan menjadi realiti...

Jika tercapai sudah pasti akan menjadi kenangan yang terindah....
Dan sejarah buat diri sendiri...

0 ulasan: