Wednesday, August 18, 2010

IMPIAN TINGGI MENGGUNUNG II

Gambar kredit from tenet... Eja dan Melvin

Melihat artis kesayangan aku posing di salah satu tempat di puncak gunung Kinabalu....lagi bersemangat untuk aku meneruskan hasrat untuk sampai ke puncak. Ini bukan perkara yang mudah untuk dilaksanakan... memerlukan perancangan yang rapi dan tidak boleh tergesa-gesa melakukannya.

Gunung Kinabalu yang mempunyai ketinggian 4,905.2 meter (13,455 kaki) dari aras laut dan memanjang di Banjaran Croker. Suhu di puncak gunung boleh mencecah ke 0 darjah selsius. Aku rasa kalau aku sampai kat atas sana mahu menggigil. Sebab, aku nie memang jenis tak tahan dengan sejuk. Kat Sungai Buloh pun..... kadang-kadang aku tak tahan sejuk. Gunung ini terbentuk dari batu granite yang masih muda.

Semangat berkobar-kobar.... insya Allah jika kesihatan mengizinkan pada bulan Nov nie aku akan ke Kota Kinabalu... dan selepas itu, aku ingin timba pengalama berada di Kundasang dulu, sebelum mendaki Gunung Kinabalu yang di jangkakan pada bulan September tahun hadapan.

Mengikut pembacaan beberapa blog, jarak dari Kota Kinabalu ke Taman Kinabalu (National Park) ialah kira-kira 90 km. Pelbagai jenis kenderaan darat boleh digunakan untuk sampai ke sana. Tetapi yang paling popular ialah bas dan bas mini.

Tambah bersemangat lagi, bila aku terdengar iklan di radio hot fm...iaitu kejayaan seorang OKU menawan puncak gunung Kinabalu. Paling membanggakan aku Melvin mendaki dengan menggunakan sebelah kaki pada pertengahan April lalu.

Melihat kegigihan Melvin membuat persiapan.... aku terfikir mampu ke aku melakukan sedemikian. Sekiranya aku berjaya, dalam ekspidisi pendakian ini... seronoknya tak terkira. Sebenarnya sejak di Maktab lagi aku memasang angan2 untuk mendaki gunung Kinabalu yang mempunyai keindahan alam semulajadi yang tak ternilai.

Gunung yang tinggi mampu didaki...
Lautan luas mampu direnangi...
Belantara tebal mampu diredahi...
Semuanya memerlukan kecekalan hati....

0 ulasan: