Sunday, August 22, 2010

PELAKON DIMINATI SENTIASA DINANTI

Jika kita cintakan seseorang kita akan cuba mengenalinya...
Jika kita minat seseorang kita berusaha mencari maklumat mengenainya...

Memang aku meminati pelakoan Eja nie... tapi banyak lagi mengenai dirinya yang masih aku belum ketahui....ada masa terluang aku cari maklumat kat tenet... kalau kat tenet tu infonya salah... salah lah apa yang tertulis kat blog aku nie.... sebab aku copy and paste je.... just for koleksi peribadi... he he he he...

Siti Shahrizah Saifuddin (Eja), dilahirkan pada 18 Januari 1972 di Kuala Kubu Baru dan merupakan anak pegawai polis marin. Eja pernah mengambil kursus setiausaha selepas tingkatan lima, sebelum memutuskan untuk menyertai Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) sebagai pramugari. Selepas 6 tahun, Eja mula menceburi bidang lakonan hingga lah ke ari ini.

Tahun 1997 merupakan titik permulaan bagi Eja dalam bidang seni kerana telah ditawarkan bagi mengacara rancangan muzik Video Skop di TV3.

Eja penah mengacarakan rancangan:
  • Roda Impian, di Astro Ria dari 1999 hingga 2003
  • Rancangan untuk remaja, Zoom di Astro
  • Rancangan fesyen dan gaya hidup TV1
  • Rancangan You Asked For It di NTV7
Filem yang pernah dibintanginya:
  • Sara (2001) - first film
  • Anak Mami The Movie (2001)
  • Bilut (2006)
  • Filem Kayangan
  • Filem Misi: 1511 (2006)
  • Sepi
Drama bersiri lakonannya:
  • Ejen 88 & 44
  • Demi Rahsia
  • Teduh Kabus
  • Salam Taj Mahal (2000)
  • Kiranya Ku Tahu (2000)
  • Takhta Hati
  • Tiga Dara - Tan, Tin Tun
  • Rindu Semakin Jauh (2004)
  • Kalau Itu Takhdirnya (2004)
  • Masih Ada Cinta
  • Wajah Kekasih
  • Cinta Semerbak Kayu Manis
  • Mya Zara
  • Seputih Qaseh Ramadan
  • Wadi unung
Drama lakonanya:
  • Dimata Mu Aku
  • Dijiwa Mu Dia (2002)
  • Pembunuh Upahan (2003)
  • Igawan (2004)
Siti Shahrizah Saifuddin atau Eja bersama dengan Intan Azura
(hehe he nie mesti time ceta wani unung)

Pelakon Eja pernah dinobatkan sebagai Pelakon TV/VCD Wanita Popular sepanjang tahun 2004 pada Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH 2004).

Drama Rindu Semakin Jauh yang disiarkan melalui slot Samarinda memberikan kesan positif pada permulaan karier Eja, dengan rating penonton 3.5 juta. Manakala drama Kalau Itu Takdirnya yang disiarkan menerusi slot Identiti yang mencecah 2 juta penonton. Drama Masih Ada Cinta pula mencecah 2.9 juta penonton. Semua drama nie... aku tak pernah miss. Aku lah tu... salah seorang penonton antara yang berjuta tu....

0 ulasan: