Sunday, August 1, 2010

BELAJAR DARIPADA KESILAPAN

Bila berlaku sesuatu perkara dalam hidup kita, baru lah kita nak muhasabah diri. Padahal, muhasabah diri perlu dilakukan pada setiap hari. Memang kita tidak boleh menilai siapa diri kita. Orang yg berada di sekeliling kita yang layak menilai siapa kita. Kalau kita mampu menilai diri sendiri, rasanya aman dunia nie….tak ada orang yang akan buat kesalahan dan menyalahkan orang lain.

Benda dah berlaku, jadikan pengajaran. Tiada org yg sempurna. Setiap orang sering melakukan kesilapan. Guru yang terbaik adalah belajar daripada kesilapan dan pengalaman. Apa yg ko ckp mengenai aku memang betul… itu berdasarkan pemerhatian dan pandanganmu. Aku masih ingat lagi kata-kata ami kawan baik aku “ Ida aku ckp nie sebab ko kawan aku. Aku sayang kat ko. Kawan ko tak ckp sebab dia nak jaga hati ko”

Aku dah baca sms dan komen2 di fb. Aku cuba untuk memahami maksud yg ingin disampaikan. Aku tak nak cepat melatah. Aku ingin ambil ikhtibar daripada apa yg ko katakan. Memang ada kebenarannya.

Kalau pasal jamuan ari tu, ko tak puas hati. Aku minta maaf. Baru aku sedar yg sebenarnya bukan semua orang boleh terima cara aku. Aku ingat, bila tempat orang yang ko kenal… ko tak kisah duduk kat mana pun. Aku ingat ko boleh bawak diri. So sebab tu aku tak ambil pot. Bukan apa minah nie pun aku call, dia datang. Sama jugak, dia pun tak ada duduk dengan aku. Dia org baru, boleh bawak diri. Tapi bila ko ceta nie....baru aku tahu. Aku duduk dengan group nie pun… sebab ada ceta nak dibincangkan.

Mungkin sebab penilaian aku tak sama dengan penilaian ko. Agaknya kalau ko bersama aku di mesyuarat koperasi…ko mesti terasa… aku tinggalkan ko…tak pedulikan ko…. Aku dah biasa dgn gengs nie….datang je sama-sama…..lepas tu masing-masing bawa haluan sendiri… cari kawan yang lama tak jumpa….time nie lah nak bertanya khabar.

Kami tak kisah…
So, aku ingat ko tak kisah….
Rupaya ko ambil kisah….

Rentitan peristiwa semalam mengajar aku supaya lebih menjaga hati kawan….bila kita datang majlis bersama dengan kawan, kita mesti bersama dengannya sampai habis majlis. Tak kira lah majlis kawan-kawan kita…atau pun majlis kawan-kawan dia jugak.

Kalau pasal mungkir janji….memang betul aku pernah mungkir janji. Itu aku akui. Sebab ko pun tahu aku nie jenis yang tak sampai hati. Tambah-tambah lagi yang melibatkan perkara yang urgent. Mcm ari tu… masa mengecat, kwn keta rosak…. Call minta tolong. Tak kan nak biarkan sebab dah janji dengan ko. Aku fikir jugak… klu dia call aku tu bermakna dah tak ada orang nak minta tolong. Kebetulan aku ada di sekolah. Aku tolong lah. Kalau kita susah nak tolong orang…lain kali orang pun susah nak tolong kita.

Aku tahu paling ko marah sebab aku dah janji dengan ko….tiba-tiba aku pe ikut orang lain sebab GB yang suruh. Masa tu aku memang serba salah. Dah janji dengan ko. Tapi GB suruh aku tak sampai hati nak cakap yang aku dah janji dengan ko. “Aku takut org cakap ko tu besar sangat ke? sampai GB suruh pun tak boleh, sebab dah janji dengan ko” Aku fikir semua tu. Tapi ko tak boleh terima. Sekurang-kurangnya aku beritahu supaya ko tak tunggu aku. Aku fikir jugak, sebab ko sorang-sorang kat atas tu. Dah lah….sekolah kita ada macam-macam ceta. Tapi aku sorang-sorang kat siber nak tunggu kelas malam ada orang kisah. Betul ko cakap aku ada ilmu…Aku nak takut apa kan…..


Pasal ko tak bawak benda seketul tu…sebab ko selalu bangun lambat. Dan ko tak bawak sebab terlupa….tak perlulah panjang-panjangkan cerita. Aku pun tak kisah kalau umah ko jauh macam aku. Tak kan nak berpatah balik. Kecuali ustaz pejal je…balik ambil. Ini umah sebelah sekolah je… bukan time tu…aku nak suruh ko ambil…ambil lah masa. Mungkin ko akan bagi jawapan kat aku….ko penat. Aku terima lah memang lumrah manusia akan mencari seribu helah untuk cover diri….tu kita sedia maklum…

Kenapa? Ko rasa aku marah ke? Aku cakap je…rasanya ayat aku baik lagi tu….
Kenapa? Aku suruh ikut aku je ke? Kalau tak ikut aku melenting?

Aku anggap, ko nie suka tanya pendapat orang…tapi bila orang beri pendapat, ko rasa macam orang paksa suruh ikut. Aku beri pendapat…ko lah buat keputusan sendiri. Lain kali jangan tanya pendapat orang. Fikir sendiri. Ko pun bukan budak-budak senang-senang orang nak paksa….senang-senang orang nak marah. Dah mak orang pun.

Kalau ko nak jumpa aku pasal benda yang seketul tu…rasanya aku dah beri solutionnya. Ada rezeki tu… Pasal yang ko tulis dalam sms dan fb tu mungkin ada betulnya. Itu penilaian ko terhadap aku. So tak ada apa nak disettlekan. Mungkin aku perlu muhasabah diri. Terima kasih kerana mengingatkan aku.

Aku mudah tak sampai hati…
Sebab tu cepat bersimpati….
Tapi nasib baik, setakat ari nie belum buat orang sampai mati…
Buat orang sakit hati ada kot…

0 ulasan: