Sunday, August 8, 2010

SERVICE KETA

Semalam sebelum bertolak ke Melaka sempat lagi aku hantar service keta....keta cukup je time kena service...jangan tangguh-tangguh. Keta kena jaga, kalau rosak tengah jalan lagi susah....tambah kita yang perempuan nie, cepat panik.

Kali nie aku hantar ke bengkel kat Kg Melayu je... Tu pun sebab tak balik kg. Kalau tak aku lebih suka hantar tempat yg aku selalu repair kat kg tu.... sebab aku percaya kat dia.
Pomen baru aku nie... namanya Apis....very friendly. Aku akan tengok dulu macam mana dia buat keja... macam mana dia beri penerangan. Kalau aku puas hati...next time aku hantar situ lagi.... kalau tak, aku cari pomen lain. Pantang aku, melayu tipu melayu nie...

Aku service rutin je...aku tukar minyak hitam. Minyak aku beli sendiri, sebab nak pakai minyak petronas.
  • Minyak pelincir 15W-50 syntium 800 (RM97.00)
  • Tukar break pad (RM55)
  • Repair radiator Leaking. Tukar getah je (RM20)
  • Oil fillter (RM10)
  • Labour Charge (RM30)
Total untuk semalam punya service je RM202.00.

Akan datang nie nak kena tukar driveshaft, sebab ada bengkok sikit. Bila drive laju terasa gegar. Lambat tukar kan.. tayar baru aku pulak yang jahnam.... sat lagi tayar makan sebelah. Dah la harga tayar sebiji dah cecah RM150.

Lepas tu kena standby, nak kena tukar clutch. Kalau ikut kan memang aku baru tukar. Tapi tu lah.... silapnya ari tu tak tukat sekali mangkuknya. (mangkuk pakai yang lama) Sekarang problemnya susah nak masuk gear. Mungkin kedudukannya dah tak sama. Dua benda nie je dah hampir atau mungkin lebih RM500. Semua duit kan. Patut lah orang yang tak pakai keta boleh simpan duit. Aku tak boleh tak ada keta. Tak pe lah, duit boleh cari....

Tips penjagaan keta:
Kalau break dah berbunyi macam tikus tu.... tandanya dah kena tukar break pad. Sebab besi amaran dah kena pada disc break. Kalau lambat tukar nanti calar pulak disc. Nanti duit lagi....

Kereta nie, bukan lagi barang mewah....
Hari nie, kereta merupakan keperluan....

So kalau rasa perlu, kena lah pakai kereta....
Kalau rasa tak perlu...boleh lah simpan duit....

0 ulasan: