Tuesday, August 31, 2010

KE MANA HALA TUJU BANGSA KITA

Merdeka! Merdeka! Merdeka! itu lah yang selalu kita laungkan... ya, negara kita sudah 53 tahun merdeka. Tetapi sebagai generasi ari ini, apakah kita faham erti sebenar kemerdekaan? tepuk dada tanya diri sendiri...

Semalam ada beberapa mesej aku terima....masing2 dok tanya
"tak kuar ke malam nie, pe dataran ke... sambut merdeka"
"Sambut merdeka kat mana?"

Dalam hati, sejak jadi cikgu... aku sambut merdeka kat sekolah je. Bersama dengan anak murid. Sekurang2nya dapat kita terapkan pemahaman kepada anak bangsa tentang erti kemerdekaan. Supaya mereka menghargai kesusahan, kesengsaraan dan kepayahan nenek moyang kita dalam memperjuangkan kemerdekaan negara.

Apabila mengenangkan cara anak muda-mudi kita hari ini menyambut kemerdekaan aku mula jadi sedih. Mereka bukan menyambut kemerdekaan dalam erti kata sebenar. Tapi mereka lebih kepada mencari keseronokkan sehingga berlaku perkara2 yang akan merosakkan diri sendiri. Tahun nie mungkin tidak berlaku.. kerana bulan kemerdekaan dalam bulan Ramadan. Sebelum ini kita sering dikejutkan dengan insiden seperti:

  • Merempit sana sini di ambang kemerdekaan kerana masing2 ingin menunjukkan kehebatan kepada rakan-rakan.
  • Mereka melalukan pengzina dengan pasangan kekasih masing-masing. Natijahnya akan lahir lah anak luar nikah. Kesudahannya kita akan lihat ramai bayi dibuang merata-rata.
  • Ramai pasangan yang dicekup oleh pihak berkuasa kerana berada di tempat sunyi yang boleh menimbulkan syak wasangka.
Bukan bangsa lain pun yang buat keja keji nie... Bangsa kita MELAYU... bangsa kita sudah semakin lalai dengan sedikit kemewahan dan sedikit keistimewaan yang ada. Cuba kita lihat bangsa lain... ada yang merempit, lepak sana sini... berpeleseran di pasar raya.... mungkin ada. Tapi bilangannya sangat kecil jika nak dibandingkan dengan bangsa kita.

CARA BELAJAR
Sekali sekala cuba kita lihat bangsa lain... contohnya, cara mereka belajar.... mereka akan bertanya guru sampai mereka faham... tidak seperti murid melayu kita. Mereka malu untuk bertanya, rela tak faham. Kalau begini lah sikap kita, tidak mustahil U akan dipenuhi dengan mereka.

Ibu bapa mereka, sanggup keluarkan duit demi pendidikan anak-anak mereka. Beli buku rujukan, hantar kelas tambahan dan sebagainya. Tapi kita, untuk pelajaran anak2 cukup berkira. Sampai nak suruh beli buku pun cikgu takut...kalau tak ada surat. Nak kutip duit RM1 untuk photostat bahan pun takut... cikgu rela guna duit poket, sebab tak nak kecoh satu sekolah.... bila parent serang.

CARA BEKERJA
Aku suka tengok budaya kerja bangsa cina... mereka akan buat sesuatu kerja dengan bersungguh-sungguh. Kalau mereka berniaga, pelanggan mereka no.1. Mereka punya PA sangat bagus. Lagi satu kebanyakkan pelajar cina nie, bila cuti sekolah je mereka akan buat kerja sambilan, tidak kira lah di kedai keluarga atau pun di tempat lain. So masa mereka dipenuhi dengan aktiviti yang berfaedah. Tak seperti anak melayu... tahu minta duit. Lagi parah sanggup menipu keluarga untuk mendapatkan wang.

Aku teringat seorang kawan nie.... dia tidak pernah belajar secara formal mengenai repair keta. Tapi sampai satu tahap dia mampu buka bengkel sendiri. Dulu dia berkawan dengan anak cina... bapak budak cina nie ada bengkel keta... so dia selalu lepak kat situ. Bila keta rosak dia akan pergi ke bengkel tersebut untuk repair... tapi uncle tu tak nak repair. Sebaliknya suruh repair sendiri. Uncle tu cuma ajar je macam mana nak buat. Bila dah selalu lepak kat situ selepas waktu keja. Akhirnya, dia buat part time setiap hari kat bengkel tu. Hari nie, dia dah boleh repair keta.

Sebab tu, kita tengok cina ramai jugak yang tak sekolah tinggi...tapi mampu buka perniagaan sendiri. Kerana mereka sangat berdikari. Kita melayu selalu mengharapkan untuk dibantu... kalau tidak dibantu.... alamaknya tak jalan. Sejak kecil kita dimanjakan. Ini lah akhirnya.

Aku bukan seorang yang anti perkauman. Malah dari dulu lagi, kawan aku terdiri daripada pelbagai kaum... kaum cina, kaum India... setakat nie tak ada masalah. Apabila berkawan, kita perlu melihat dari sudut positif. Saling hormati-menghormati antara satu sama lain menjadikan persahabatan kita berjalan dengan lancar. Kita kan satu Malaysia.

Kita jangan suka menyalahkan orang lain. Lihat diri kita... jangan membenci kaum lain kerana kejayaannya. Sebaliknya, belajar bagaimana cara mereka boleh berjaya. Itu lebih baik.

Tuhan tidak akan menolong hambanya... sebelum hambanya berusaha terlebih dahulu.

0 ulasan: