Sunday, August 8, 2010

KE BANDA HILIR MELAKA

Setelah kekawan yang menyertai rombongan bertolak balik...aku pun mulalah bertolak ke Banda Hilir. Bersemangat berkobar2 nak jumpa kawan.... bukan apa, dia dah lama sampai...perkara yang paling aku tak suka, bila orang terpaksa tunggu aku....dan aku pun sebenarnya tak suka tunggu orang he he he he. Setiap orang ada pendirian kan.... So kalau janji tu, seboleh2nya nak sampai tepat pada masanya...kena pandai2 lah bajet masa.

Aku nie bukan selalu turun Melaka pun. Aku ingat last pe sana tahun 2007....lama tu. Tapi aku nis jenis selamber je...aku main ikut papan tanda je. Faham2 je lah, bila malam nie....penglihatan amat terhad. Akhir sekali aku tersesat entah ke mana2. Tu yang aku boleh jumpa, Jonker Walk, Jusco lah, masuk perkampungan Mortem..lah. Tapi sesat kat perkampungan nie, tak rugi... sekurang2nya aku dapat melihat seni warisan yang masih terpelihara. Sayang seribu kali sayang masa tu kamera aku bateri dah merah.

Last sekali aku terfikir nak call kawan aku nie....nasib baik time tu K.ani tak sibuk. So dia beri arahan sampai aku jumpa Kapal. Bukan apa, jenis aku..kalau dah janji kat situ...aku akan berusaha bagi sampai jugak kat situ. Mahu setengah jam aku call kak ani... sambil drive dia beri arahan belok sini...masuk kanan...jumpa nie.. nampak nie.... akhirnya berjaya gak aku sampai. Lega sangat. Masa tu jam menunjukkan pukul 7.30 malam. Terima kasih K.ani...kerana bersama ku di kala kesesatan....he he he ...cikgu bm guna bahasa merapu....Kalau nak bercerita mengenai penat... memang penat. Sebab siang sekolah...malamnya tido lewat...tapi keranamu aku gagah jugak.

Dah sampai aku call member nie....nak tanya mana lokasinya... dia maklumkan berada di Dataran Pahlawan. So, aku nak kepastian sampai pukul berapa dia nak berada di sana...member nie, bagi tahu dia nak makan dulu, mungkin 9.30 malam... So aku pun ronda lah sekitar jeti cruise tu... kebetulan ada jom heboh...tu yang meriah sangat Banda Hilir dipenuhi dengan manusia malam tu. Bayangkan lama tu, aku nak tunggu member nie...Masa tu baru pukul 7.30 malam...nak sampai 9.30 mlm...ada 2 jam tu... apa aku nak buat. Aku call along kawan aku nie....saja nak tanya khabar...dan mana tahu kot2 dia ada di Batu Berendam esok boleh singgah.

Memang tak ada rezeki, dia ada di Nyalas...rupanya dia baru balik dari Batu Pahat kerana ada urusan perniagaan. Punya lah marah member nie...datang tak bagi tahu. Memang jenis aku, kalau call nak datang tu...memang aku berada tak jauh dari kawasan tu. So kalau tak ada, aku akan anggap tak ada rezeki. Bukan apa, aku takut plan sikit punya cantik...last sekali tak jadi nak datang. Aku nie sibuk degan macam2 keja aku buat. Tu tak boleh nak berjanji sangat...plan last minute je... kalau jadi ya...kalau tak, tak ade le... Mahu sejam gak aku call, sembang dengan member nie....sampai bateri phone aku menjerit lah....

Masa panjang lagi...apa aku nak buat sementara tunggu member nie....dengar mcm ada orang menyanyi...so aku gerak ke tempat yang lebih terang sikit.

Aku lepak kat gerai sambil pekena teh tarik dengan mihun sup....masa snap gambar kapal nie nyawa2 ikan bateri aku...dapat gak buat kenangan.... sehari ke Melaka. Kalau bawa pen dengan kertas mahu berjela dah aku mengarang....tapi semua tak bawak...last sekali layan lagu dan menikmati cahaya lampu yang sungguh menyerikan suasana malam. Masa tu kalau datang dengan teman istemewa..tentunya romantis gitu....

Aku tanya member nie, apa program dia...sebab dah pukul 10.00 malam.. tak kunjung tiba kat tempat yang dijanjikan. Dalam kepala dok berkira nak layan mata je lah.... mula dia suruh aku pe kat Dataran Pahlwan.... lepas tu, dia beritahu nak pe lepak kat pantai..... nak suruh aku datang sana... aku dah mula angin satu badan. Sebab dia janji awal nak jumpa kat Kapal...lepas tu kat sini.. kat situ...amboi banyak cantik dia. Memang betul minyak tol ko yang sponser tapi jangan buat aku sesuka hati mak nenek ko. Aku nie pantang orang main2 kan aku.

Tak pe, dalam hati nak kencing aku lah nie. Aku start keta, cari papan tanda highway ke Kuala Lumpur.... masa tu Banda Hilir jem giler kalah KL. Pukul 12 baru aku boleh meloloskan diri. Dalam hati 2 jam boleh sampai KL... kalau tak penat memang boleh buat.... Masa muda KL- JB aku balik ari je....orang lain tak buat...tapi aku pernah buat....

Sampai stesen minyak shell di Ayer Keroh, aku isi minyak dan buat kuar sikit duit untuk bayar tol. Duit bukan tak ada....ada..... cuma untuk perbelanjaan lain. Bila terdesak macam nie guna dulu. Bagi aku duit boleh cari. Tapi sakit hati susah untuk diubati...memang boleh bawak ke mati.

Masuk je Highway aku tekan minyak 140 km/j le....dalam kepala nak cepat sampai....takut sampai kat tempat lain je.... mata dah mengantuk giler. Nasib baik keta baru service. Memang confident lah drive laju pun. Mula tu aku ingat nak tido umah kawan aku je kat Senawang...aku call member nie pulak balik kampung....memang tak ada rezeki. Dah banyak kali nak jumpa tak jadi dengan member nie. Sampai kat R&R Seremban aku berehat dalam 2 jam. Pukul 4.30 pagi aku bertolak ke Cheras, umah kak aku. Entah mcm mana.. jin dah tutup mata aku agaknya..... boleh tak nampak susur ke Jusco Cheras Selatan. Tahu2 je dah sampai Sungai Long.

Nak cepat, rupanya lagi lambat. Masa tu dah pukul 5 lebih. Aku belasah je...lalu lorong entah mana lorong....tiba-tiba kuar jugak... hu hu hu lega. Sampai umah akak aku....orang azan Subuh. Aku mandi.... badan memang melekit giler.... maklum lah seharian tak kena air. Lepas tu lena sampai pukul 10.00 pagi... masa bila akak aku kuar pe pasar pagi pun aku tak perasan.

Aku bersiap2 nak pe buat keja part time. Walaupun aku penat, tapi bila masyuk....hilang penat dibuatnya. Tuan tempat aku buat keja part time tu baik sangat. Hujung minggu, aku memang makan free daripada makan tengah hari sampai minum petang. Lepas tu aku bergerak ke Shah Alam...janji dengan Anis nak pekena teh tarik. Ari Jumaat besday dia...tapi tak berkesempatan nak sambut. Bagi aku ari bekerja... memamg sampai malam aku keja.

Malam tu lena sampai ke pagi. Nasib baik jaga seperti biasa.

Banyak pengajaran dan pengalaman yang aku dapat sehari ke Melaka. Moga pengalaman ini lebih mematangkan lagi aku dalam mengenal siapa kawan kita. Maafkan aku, prinsip hidup aku... orang minta tolong aku akan tolong...tapi jangan cuba ambil kesempatan. Sekali aku terkena, aku akan ingat sampai bila2.

2 ulasan:

Ticer Syah said...

lawa giler kamera ko.. DSLR ka? santekkk

eeeda said...

Kamera biasa je.... teringin gak nak pakai DSLR....tu tunggu gaji degree..hehehehehehe