Wednesday, August 25, 2010

DUIT RAYA KE BONUS????

Hari nie berita muka depan Berita Harian... kakitangan kerajaan akan diberi saguhati RM500 yang akan dibayar sebelum menjelang 1 Syawal... Nak cakap duit raya...takut nie dah dikira bonus... atau pun sebaliknya.... tak kisah lah duit apa pun. ... janji dapat... sikit pun tak kisah lah...berita nie rasanya akan gembirakan banyak pihak. Terutamanya golongan staf sokongan.... termasuk lah aku....
  • pertama kakitangan kerajaan...
  • kedua peniaga, kuasa beli pengguna lebih sikit bila ada duit lebih....
  • ketiga anak2, klu sebelum nie ayah kata pakai je baju yang lama... tapi ari nie dah boleh senyum...
  • keempat mak bapak lah... klu sebelum nie anak kata tak boleh balik sebab tak ada bujet... nie dah kira lepas minyak dan tol.

Pendek kata semua orang suka le... dapat duit raya drpd tak dapat langsung.

Aku duit RM500 nie belum lagi dapat tapi dah ada dalam kepala nak buat apa.... apa lagi untuk keta lah... nak repair apa yang patut. Nak jalan jauh musim perayaan nie. Keta mesti tip top...apa2 hal kat tengah jalan lagi susah. Ari nie baru suruh member datang ambil keta kat sekolah, nak repair clutch dan driveshaft.... itu pun mahu kena bujet dalam RM600 gak tu.

Nasib baik lah segala cukai pintu dah settle bulan lepas.... kalau tak settle lagi.. mahu masak aku. Kalau ikutkan cukai pintu kena banyar sebelum berakhir 31 Ogos nie. Dulu boleh lah bayar lewat sebab denda baru RM5, sekarang Subang Jaya dah denda RM15... banyak tu. Cukai pintu Subang Jaya aku bayar online je.... Cukai pintu kat Pasir Gudang je tak pernah kena denda...sebab ada orang tolong bayarkan. Cukai pintu kat Kuala Selangor pun boleh tahan gak denda lewatnya..... tapi senang nak bayar... nasib baik kat Saujana Utama nie ada Bank Islam... itu pun kalau ada duit. Senang nak bayar pun kalau tak ada duit...apa boleh buat. Bayar je lah denda. Tunggu ada duit baru bayar.

Pendek kata, mintak je ada duit ... ada le benda yang hendak dibuatnya. Nie pentingnya dahulukan yang lebih penting daripada yang tak penting.... takut nanti negatif pulak duit gaji.

2 ulasan:

relevan said...

KOme entah ler..orang Gomen dapat lah juge 500rm..

eeeda said...

Adalah tu rezekinya nanti...oak jgn sedih...